viikonloppuisin meillä tanssitaan pöydillä |
Siinä missä oon
kyllästynyt vääntöön siitä onko neurostimulanttien käyttö hengenvaarallista mun
lapsille vai ei, ihan yhtälailla kuin siihen että saan niistä kirjoittaessani
aina ämpäreittäin lokaa niskaani vanhemmilta jotka ovat päättäneet hoitaa
lapsiaan toisin tai vanhemmilta joiden tieto perustuu lehtijuttuihin ja
tutkimuksiin, haluan kuitenkin – kaikesta huolimatta – taas palata aiheeseen
omien lasteni osalta.
Ystävä julkaisi
Ylen Uutisten jutun lasten psyykenlääkkeiden käytön kasvusta vuosina 2008-2014.
Tänä aikana neurostimulanttien käyttö lapsilla on yli kaksinkertaistunut
Suomessa. Klikkaan ja luen jutun. Olen samaa mieltä asiantuntijoitten ja
tutkijoitten kanssa. Kyllä, kyllä, kyllä... näinhän se on. Jutussa on
haastateltu myös ADHD perheen vanhempia, siinä perheessä lapsen ADHD näkyy
koulutyössä ja kotona pärjätään ilman lääkitystä.
Moni pärjää
viikonloput ja illat ilman lääkitystä ja lääkitystä käytetään lähinnä
koulunkäynnin tukemiseen. Tottakai se herättää kysymyksen myös minussa, voisko
sitä koulua käydä toisinkin, niin ettei lasta tarvitsisi lääkitä koulua varten?
Olisko mahdollista oppia ilman lääkitystäkin? Oltiin sitten Suomessa tai
Yhdysvalloissa koulun on tarjoiltava pakettinsa valtavirralle. Kaikkia ei ole
mahdollista huomioida, sen enempää kuin opeutustakaan mukauttaa niin että se
tarjoilisi a la carte mallin mukaisesti kaikille sopivinta opetusta. Koulu on
työpaikkaruokalan lounaslista; meillä on tätä ja jos sulla on sitä tai tätä, me
voidaan tehdä niin tai näin. Meiltä toki löytyy myös niitä kouluja, yksityisiä
opinahjoja, jotka tarjoilevat toisenlaisen oppimisen mallia erilaisille
oppijoille. Ne koulut on kalliita ja niihin on pitkät jonot.
M:n tarkkaavaisuushäiriö
liittyy lähinnä koulutyöskentelyyn, ja lääkitys kulkee pienenä annoksena mukana
tukemasa kouluviikkoja. Viikonloppuisin ja lomilla lääke jää keittiön kaappiin.
Jos M:n olis mahdollista käydä koulua 22 oppilaan luokan sijasta pienryhmässä,
me pärjättäis todennäköisesti kokonaan ilman lääkitystä. M on se Ylen Uutisten
artikkelin lapsi, se joka voi iltapäivisin puuhailla ulkona ilman lääkitystä.
Sit meillä on K.
K täyttää kahden viikon päästä viisi ja on syönyt neurostimulantteja jo yli
vuoden. Tiedän. Neurostimulantteja ei normaalisti määrätä alle kouluikäisille
lapsille. Myös täällä useimmiten odotetaan että lapsi täyttää kuusi. Näin
tehtiin M:n kohdalla. K:n tarkkaavaisuushäiriö ei rajoitu virka-aikaan. Sen ongelmat
ei ole kahdeksasta neljään ja sen lääkeannos on viisinkertainen sisareensa
nähden. K:n kanssa ei voi yhdessä puuhailla ilman lääkitystä.
Ilman lääkitystä
K tuskin edelleenkään osaisi ajaa polkupyörää, kirjoittaa nimeään tai tehdä
palapelejä. Ennen lääkitystä K aloitti oppimisen joka viikko uudestaan siellä
toimitaterapiassa. Ne istui puolipimeässä huoneessa, jotta ylimääräisiä
virikkeitä ei olisi ja silti se oli vaikeeta, eikä edistystä tapahtunut. Samoja
asioita opeteltiin viikosta ja kuukaudesta toiseen. Kotona K piti pitää katseen
päässä. Maailmalla sitä piti pitää tiukasti kädestä kiinni, koska muuten sen
hukkasi hetkessä niin parkkipaikalle, puistoon kuin kauppaankin. Sen kanssa ei
voinut mennä muitten lasten synttäreille, koska se päättyi aina siihen että me
istuttiin K:n kanssa autossa. K kun seurasi omaa viriketulvaansa täysin
hallitsemattomasti. K oli onneton ja elämä sen kanssa oli tolkuttoman raskasta.
Lääkityksen ansiosta
meillä on vilkas poikalapsi. Sellainen joka edelleen keksii älyttömyyksiä
oikealla ja vasemmalla, sellaisia kun pienet pojat nyt vaan keksii. Se
rakentelee ansoja ja maalaa kylppärin hammastahnasta ja käsisaippuasta
tekemällään tahnalla. Meillä on edelleen turhaumaa ja joskus musta tuntuu että
mä voisin laittaa sen koiran koppiin ja oven kiinni. Toisaalta meillä on se
vilkas poikalapsi, joka on oppinut potkimaan palloa, ajamaan polkupyörää, joka nyt
pystyy syömään edes satunnaisesti istualtaan. Se on oppinut kirjoittamaan nimensä
ja siirtynyt lääkityksen aliottamisen jälkeen nuppipalapeleistä ihan oikeisiin
palapeleihin. Se rakastaa lautapelejä ja me pelataan paljon yhdessä. Meidän
perheessä mä tosin olen ainoa joka istuu kun me pelataan, muut tekee vuorojensa
välissä kuperkeikkoja tai kiipeilee sohvalla.
Meidän lapsia ei
ole lääkitty hiljaisiksi. Se ei ole tarkkaavaisuushäiriöiden lääkitsemisen
tavoittena. Tavoite on tehdä lapsesta toimintakykyinen. Ilman lääkitystä K ei
ole toimintakykyinen – millään tasolla tai tavalla. Olenkin siis vilpittömän
kiitollinen Pfizerille siitä että se mahdollistaa mun lapselle lapsuuden.
Kommentit
Lähetä kommentti