Pöydällä lojuu
kasa kaavakkeita, kaikki taas tutusti kahteen kertaan. Kaikeksi onneksi mulla
on melkein kaksi viikkoa aikaa täytellä niitä, ei niin ettei musta olis siihen
mutta mä aina mietin niitä kysymyksiä ihan liikaa; ”Mikä on lapsesi
oppimisprofiili?” – No tota, en tiedä. Pitäiskö mun tietää? ”Mihin aikaan
päivästä lapsesi on tuottavimmillaan?” – Öööh... en tiedä. Mistä mä tiedän
milloin se kokee olevansa tuottelias?
Mulla on ollut koko elämän mittainen
kaavakeahdistus eikä amerikkalainen kouluyhteisö ainakaan helpota asiaa. Mä
oon oikeesti se tyyppi jonka on vaikeeta vastata kaavakkeen kysymykseen; ”Nimi”
– Siis koko nimi, vai etunimi ja sukunimi? Laitetaanko lempinimet kans? Niin et
nää monimutkaisemmat kysymykset on mulle jo miltei mahdottomuus. Edellisen kerran
siellä K:n testeissä pari viikkoa sitten se psykologi kantoi ne mun täyttämät
kaavakkeet mulle takaisin ja pyysi vähän laajempia vastauksia mun yksi- ja
kaksisanaisten tilalle. Jos saisin valita istuisin vartin sen kaavaketta
odottelevan tyypin kanssa ja vastaisin niihin kysymyksiin suullisesti, niin
että voisin tarkentaa haluaako se mun nimen tai lapsen nimen kokonaisena vai
osissa vai lempiniminä. Naurakaa vaan... mäkin nauran itselleni.
aulan seinämaalaus ja koulun maskotti "Wilder Wolf" |
Eilen
iltapäivällä meillä oli aika koululle tasotesteihin. K oli menossa omana
iloisena itsenään, O:ta jännitti ja se piti mua tiukasti kiinni kädestä.
Testaus oli samaan aikaan. Toinen pojista meni aulasta katsottuna vasemmalle ja
toinen oikealle ja mä ravasin näitten kahden lokaation väliä. Ei niin että mua
olis mihinkään tarvittu. Tän 20 minuuttisen vanhemmat odottaa ulkopuolella.
Tarkkailemalla tilannetta lasioven lävitse ja kyselemällä kummaltakin pojalta
jälkikäteen, ja vaihtaessani kolme sanaa kummankin opettajan kanssa jäi mulle
kai kuienkin aika selkeä kuva siitä mitä siellä tehtiin.
sisarellista rakkautta taustalla koulun kirjasto |
Ensin ne istuutui
pulpetin ääreen ja testas kirjainten ja numeroitten tunnistamista. K oli saanut
eteensä lauseen joka piti lukea ja jannu oli ensin sanonut opettajalle ettei
osaa lukea ja sen jälkeen lukenut lauseen. Akateemisen osuuden jälkeen
testattiin kykyä seurata annettuja ohjeita; ”Vie tämä paperi vihreään
laatikkoon ja ota keltaisesta hyllystä punainen kynä.” O pystyy seuraamaan
ohjeita, K:lle se on vaikeampaa. K muistaa ohjeesta yleensä sen jälkimmäisen
osuuden.
Yhdessä opettajan
kanssa ne myös tutustuivat luokkahuoneeseen, vaikkei se testin luokkahuone ehkä
olekaan se oikea tuleva luokkahuone, onhan aloittavia luokkia tänä syksynä
viisi ja tasotestien ajatuksena on helpottaa luokkien muodostamista siten että
kaikki viisi luokkaa ovat tasapainoisia. Tai siis meillä luokat
tasapainotetaan, mutta joissakin kouluissa oppilaat jaetaan oppimistyylin tai
tason mukaan siten että heikompien oppilaiden luokissa on jo heti alusta
avustaja tai kaksi.
K:n testaajan
kommentti oli että onhan se ainakin iloinen ja innokas. Iloa ja intoa ei K:lta
koskaan ole puuttunut, se on tipahtanut onnellisuuspataan. O:n opettaja kehui
miten monta ystävää poika oli luetellut, puutteet hienomotoriikassa ja
akateemisessa osaamisessa tasapainottuivat jannun selkeällä sosiaalisuudella. Sosiaalisen
lapsen kun on helpompaa aloittaa koulutiensä.
kaikki ei mahdu enää päärakennukseen ja osa vanhemmista oppilaista käy kouluaan parakeissa |
Testien jälkeen
me jäätiin koulunpihalle leikkimään.
Viikon päästä
meille selviää lasten opettajat, tiistaina kello 16. Kahden viikon päästä on
ensimmäinen koulupäivä. Sitä ennen on vielä tutustumispäivä ja kaikkien kolmen
lapsen vanhempainillat.
Kommentit
Lähetä kommentti