Me istutaan taas
psykologin huoneessa, Fredde ja mä. Kummallakin on oma nojatuolinsa ja
psykologi istahtaa kolmanteen tuoliin. Välissä on nenäliinalaatikko. Mä yritän
keskittyä hengittämiseen, ihan vaan siksi et pyörtyminen on noloa enkä myöskään
halua päätyä istumaan nojatulissa hyperventiloiden – paperipussiin hengittäen.
Niillä
kummallakin on ollut oma tiensä. M:n kanssa kaikki tapahtui vähän turhan
nopeesti ja K:n kanssa tästä asiasta on väännetty siitä asti kun se oli kaksi. Tai
ei se kai ollut edes kahta kun mä puhelimessa sanoin mutsille että mä tiedän
että pellavapää on siskonsa veli ja mutsi oli lasta näkemättä sitä mieltä et mä
olen vainoharhainen. Kerta toisensa jälkeen mä sanoin ettei kaikki ole
kohdallaan. Terapeutille, psykologille, testaajalle, testaajalle, opettajalle,
ystävälle. Fredde toisti saman lauseen perässä ja psykologi sanoi et katsotaan.
On katsottu. On istuttu terapiassa jos toisessakin. On testattu. On testattu uudestaan
ja katsottu taas. Kaksi vuotta kunnallista esikoulua erityislapsena oli mun
erävoitto. Neljävuotiaana psykiatri totesi tarkkaavaisuushäriön ja viisi
vuotiaana se halus että testataan taas. Varasin ajan testeihin ja lopulta
elokuun kolmantena testattiin.
Siinä me ollaan
psykologin huoneessa. Paperipinoja on kaikkialla ja pellavapään kansio on
ainakin tuuman paksuinen. Mua pelottaa. Oonko mä sittenkin vaan epäonnistunut
vanhempana. Lapsestahan tässä puhutaan, ei musta. Tulee mitä tulee, mutta mitä
helvettiä mä olen tehnyt väärin jos se mahtuukin raameihin. Hoen itselleni et
pitää hengittää... sisään, ulos, sisään, ulos... hengitä... kuuntele mitä se
puhuu... hengitä... sisään ja ulos.
Se puhuu siitä
miten mukava poika meillä on, ja iloinen. Mä tiedän, se on pudonnut
onnellisuuspataan. Se puhuu siitä miten kovasti se teki testeissä töitä ja
miten paljoin asioita ne sai tehtyä. Mä kuuntelen ja toivon että se menee
asiaan... sano nyt! Älykäs. Älykkäämpi kuin 97 muuta samanikäistä. Lahjakas.
Matemaattisesti tokaluokkalainen, tekee osin jo kolmannen luokan tehtäviä
sujuvasti. Se ojentaa meille paperin, siinä on eritelty pojan testitulokset
älykkyyden osalta. Mä olen aina tiennyt etä se on pelottavan älykäs, siskonsa
veli. Helpompaa olis olla tavallinen, keskiverto, gaussin käyrän keskikohdassa.
Me siirrytään
seuraavaan kohtaan. Se käsittelee kouluvalmiutta. Poika on alle nelivuotiaan
tasolla. Koulun alkuun on alle kaksi viikkoa... huokaan. Onneksi sillä on
erityisopetussuunnitelma. Psykologi viittaa siihen, siis siihen
erityisopetussuunnitelmaan. Se sanoo että sitä tarttee mukauttaa, ettei se
mitenkään riitä tällaisenaan. Se käyttää termiä ”twice exceptional – 2E”.
Suomeksi niistä kai puhutaan erityisen lahjakkaina, niin lahjakkaina että
lahjakkuudesta tulee taakka ja se kääntyy itseään vastaan. Valtaosa näistä
lapsista ei koskaan pääse edes puoleen täydestä potentiaalistaan.
Nojatuolimatka
psykologin huoneessa jatkuu. Vilkaisen Freddeen ja se katsoo takaisin. Me
puhutaan autismin kriteereistä. Siitä miten niitä muutettiin siirryttäessä
DSM-4:stä DSM-5:een. M sai diagnoosinsa nelosen aikana. Moni jää uudella
kriteeristöllä ilman, todetaan autistisia piirteitä muttei riittävän
laaja-alaisesti tai vaikeina. Psykologi käy läpi DSM-5:en kriteeristöä. Se
kertoo koulun huomioista, se kertoo omista huomioistaan ja kiittää mun
muistiinpanoista. Se sanoo että monesti joko koulu tai koti näkee autistiset
piirteet, mutta toinen näkee tavallisen lapsen. Lapsi ei voi olla autistinen
vain koulussa tai kotona. Ollakseen autistinen, lapsen pitää olla autistinen
kaikkialla. Huokaan hiljaa ja muistutan itseäni taas hengittämään. Lopulta se
puhuu siitä miten Aspergerin Syndrooma on nykyään Yhdysvalloissa autisminkirjon
alla, eikä sille ole enää erillistä diagnoosinimeä. Viimeiseksi se sanoo että
kyllä tämä lapsi selkeästi on autistinen, tai jos se vielä olis olemassa niin
Asperger, ei siitä ole kysymystäkään.
Viimeisenä me
jatketaan matkaa tarkkaavaisuushäiriöön. Se puhuu siitä kuinka moni lkapsi saa
tarkkaavaisuushäriön diagnoosin, vaikka todellisuudessa lapsi on autistinen. Se
puhuu siitä miten oirekenttää on monessa päällekkäinen ja on helppoa erehtyä.
Mä mietin mun pellavapäätä ja siten miten se muistuttaa ikiliikkujaa. Palautan
itseni kuuntelemaan kun se puhuu erilaisista tarkkaavaisuushäiriöistä asioita
jotka mä tiedän jo. Lopulta se toteaa että kyllä pellavapäällä on näiden kahden
edellämainitun lisäksi myös tarkkaavaisuushäiriö, keskivaikea ADHD.
Se puhuu
kirjoista ja kirjoittaa niitten nimiä paperille. Mä lupaan taas kerran lukea
kaiken. Se antaa meille puhelinnumeroita psykologeille, ehdottaa
tietokoneohjelmia koulutaitojen parantamiseen, se lupaa puhua koulun kanssa, se
kannustaa ja kehuu, se sanoo että se ymmärtää että meidän elämä tämän lapsen
kanssa on varmasti ollut vähintäänkin haastavaa jos myös epäilemättä
mielenkiintoista. Mä katson psykologia kyyneleet silmissä. Musta tuntuu että
olen saanut synninpäästön. Mun rakas pieni pellavapää, Vaahteramäen Eemeli...
metkuja vuoden jokaiselle päivälle.
<3
VastaaPoistaEn tiedä onnittelisinko vai pahoittelisinko. Ihanaa että asiat selviää ja saatte toivon mukaan lisää tukea lapselle. Voimia!
VastaaPoistaKyllä kaikki varmasti taas järjestyy ja asettuu uomiinsa... Kiitos!
PoistaVarmaan oli kiva kuulla vahvistus K:n mainiosta älystä ja diagnoosit tuo helpotusta ja selkeyttä. Arvasin jo joitakin vuosia sitten lukiessani blogiasi, että K:lla on sekä ADHD että Asperger. K on nimittäin niin samanlainen varsinkin mun yhden pojan kanssa. Munkin lapsilla on näitä samoja:Aspergeria ja ADHD:tä (kuten mulla itsellänikin selvästi on).
VastaaPoistaSe K:n kanssa monin tavoin samankaltainen poitsuni sai kans kongnitiivisissa testeissä tuloksia että on ihan parin prossan terävimmässä kärjessä. Ja kaikesta haasteista huolimatta mun lapset eivät ole alisuorituneet. eivätkä onnettomia.Ovat saaneet terapioita ja luonnonmukaisia hoitaja ja niin vain ovat kantaneet kotiin jo yhteensä kahdeksan stipendiä mm ikäluokkansa parhaista keskiarvoista todistuksissa jne ja muutenkin menee tätä nykyä jo oikein mukavasti. Kyllä älystä on paljon iloa elämässä ja tunneälyäkin moni oppii hyvin pikku hiljaa.
Isolla todennäköisyydellä sunkin lapset tulee pärjäämään tosi hyvin koulussa ja muutenkin kaikki tulee etenemään vielä hyvin, uskon ja toivon. :)
mammeli
Mukavaa kuulla ja siihen mäkin luotan että nyt tehdään töitä tän asian kanssa ja lopputuloksesta tulee hyvä. Onneksi se on vasta viisi. Onneksi se vasta aloittaa koulun.
PoistaPakko nyt kirjoittaa:)
VastaaPoistaMutta mutta... mulla on paljon ystäviä (aikuisia) jotka ovat mensalaisia ja älykkyys itsessään ei kyllä läheskään aina vaikeuta elämää (usein vain se on vilahtanut sun kirjoituksissa että keskivertona olisi helpompaa...). Kaikki muu siihen päälle tietenkin vaikeuttaa mistä nytkin kirjoitat mutta älykkyys ei ole mikään riippakivi eikä kaikki "tietyillä testeillä testatut" ole mitään keksijöitä; ihan normaaleissa töissä suurin osa ja elää normaalia "keskivertoa" elämää elävät.
Jotenkin vain tunnut korostavan tätä älykkyys asiaa. Monet testeissä poikkeuksellisen älykkäiksi todetut lapset eivät erotu mitenkään joukosta; eikä vastaavasti kaikki sen keskiverron alapuolelle jäävätkään.
Ihanaa kumminkin että saitte vastauksia ja lisää apuja Eemelille.
Kirjoita vaan...
PoistaMullakin on ystävinä aikuisia mensalaisia, eikä älykkyydessä itsessään ole sen enempää hyvää kuin pahaakaan. Valtaosa huippuälykkäistä on ihan tavallisia ihmisiä ja se on se mitä toivoisin omille lapsilleni, että niistä tulis ihan tavallisia, onnellisia aikuisia.
Miksi älykkyys voi sit olla ongelma? Siksi että kun poikkeuksellisen korkean älykkyysosamäärän kanssa niputetaan yhteen laajat oppimisvaikeudet, keskittymishäiriö ja autismi on mahdollista että se potentiaali joka ihmisellä mahdollisesti on hukkuu ja tulee valjastetuksi ihan muuhun kuin tuottavaan toimintaan. Keskimäärin on helpompaa olla samanlainen kuin kaikki muutkin, tai ainakin sijoittua testeissä niin että kaikki vastaukset tipahtelee sinne samalle alueelle kellokäyrällä oli se sitten keskitasolla, sen ala- tai yläpuolella.
Hyvä, että saitte diagnoosit. Mun parhaan ystävän esikoisella on sama setti - asperger ja adhd.
VastaaPoistaKirjoitit tuosta koulukypsyydestä. Onko teillä siellä transitional kindergartenia? Meillä kindergartenissa aloittaa ennen 2.9.2010 syntyneet lapset. Osa vanhemmista laittaa sinne myös aiemmin sinä vuonna syntyneitä lapsia, jos tuntuu että he eivät ole vielä koulukypsiä.
Mitä tulee tuohon lahjakkuuteen, niin musta se vaan on hieno asia, että lapsi on keskivertoa parempi jossain.
Pienten lasten älykkyystestien tulokset saattavat elää paljonkin vuosien mittaan, koska tuon ikäiset kehittyvät omaa tahtiaan. Osa on ehkä käynyt jo koulua ja osa taas ei. Sen vuoksi en tykkää kuinka täällä laitetaan jo kindergarten ikäisiä lapsia gifted and talented luokille. Mielestäni sinne ehtii vielä ekalla luokalla tai myöhemminkin.
Ei, meidän koulupiiristä ei löydy sen enempää integroituja erityisluokkia kuin sitä "transitional kindergarteniakaan" - valitettavasti. Jälkimmäinen kun olis epäilemättä tarpeen kummallekin pojalle.
Poistalahjakkuus ei ole sinällään haitta, mutta viisivuotiaan lahjakkuus on tosiaan visivuotiaan lahjakkuutta. Se miltä se näyttää aikuisuudessa ei kukaan voi vielä tietää ja yhdistettynä siihen jo ennalta tiedettyyn oppimisvaikeuspalikkaan siitä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Me ollaan jo M:n kohdalla todettu että se todennäköisesti hyötyy enemmän ihan tavallisesta kouluputkesta kuin lahjakkaiden lasten omasta ryhmästä ja jos sama valintatilanne tulee kohdalle K:n kanssa tulee päätös olemaan sama. Se tarvitsee enemmän sosiaalisiataitoja ihan tavallisessa ryhmässä kuin matemaattisia haasteita lahjakkaiden lasten luokassa.