Siirry pääsisältöön

elämä...on

Mikä sitten ei mennyt suunnitelmien mukaan? Tiedossa toki oli että vastaanotto kotona ei olis hyvä, eikä se tuskan määräkään ole niin kauheesti yllättänyt. Kasvukivuista puhuttaessa en osaa olla pohtimatta onko oikein ja reilua vaatia lapselta näin suurta kasvua... Mun mielestä noin keskimäärin kuitenkin sopiva määrä kasvua näitten ikäiselle on se mikä tapahtuu niistä lähtöisin – kipuineen kaikkineen – kouluun on mentävä halus tai ei, läksyt täytyy tehdä, omista tavaroita pitää alkaa huolehtimaan jne. Tähän mankeliin ne ei ole valmiita, eikä mun mielestä tarvitsekaan olla – enhän mä itsekään ole. Kunhan nyt jotenkin rävelletään yhdessä läpi tää perehdytysvaihe ja päästään laskeutumaan siihen aikatauluun mihin mut palkattiin ja mihin mä tiedän että me kaikki pystytään ilman kohtuuttomia kasvukipuja.

Viikko sitten maanantaina istuin siellä perehdytyksessä... sellaisessa yleisessä, kaikille uusille työntekijöille tarkoitetussa. Siellä oli ihmisiä ateriapalvelusta ja siistijöistä aina taloushallinnon johtoon. Väliin mahtui sairaanhoitajia, lähihoitajia, vartijoita... Tiistaina oltiin aamu tietojärjestelmäorientaatiossa ja iltapäivän vietin aikaa kouluttajan kanssa simuloimassa potilastyötä. Keskiviikkona pääsin ekaa kertaa omalle osastolle ja rupesin pikkuhiljaa kyselemään tulevan viikon työvuoroista... kukaan ei tiiä mitään ja niinpä lopulta kurkistan Isonpomon (IP) huoneeseen: ”Juu, ajatus on että oot nyt kahdesta kolmeen viikkoon aamuvuorossa, siis täysipäiväisesti... työaika 6:30-15.” En tiedä miten näkyvästi mä nielaisin ennen kuin poistuin sen huoneesta. Olinhan mä haastattelussa tietysti vakuuttanut että huolimatta kolmesta pienestä lapsesta olen kykenevä sitoutumaan tähän. Siinä kohdassa mulle toki kerrottiin että perehdytys tapahtuu arkisin virka-aikaan, mutta kukaan ei kertonut että se kestää neljä viikkoa. Olisinhan mä toki hakenut täysipäiväistä päivätyötä jos se olis ollut se mitä haluan tai tarvitsen.

työmatka on kaunis

L on koko viikon tehnyt töitä kotoa ja ottanut vaihtelevan määrän lapsia mukaan, niihin pariin pakolliseen palaveriin joita ei saanut hoidettua puhelimella. Yhden iltapäivän meillä oli ystävä auttamassa kaaoksen hallinnassa. Ensi viikolla sillä on kuitenkin vieraita Intiasta ja sitä seuraavalla viikolla se on Nevadassa. Mä käytän kotona päiväni siihen että ajan lapsia paikasta toiseen... kouluun, koulusta, koulubussille, koulubussilta, terapiaan, terapiasta... eikä maailmassa taida olla sellaista ihmistä joka pystyis ottamaan mun tai L:n paikan tässä systeemissä. Ei rahalla tai ilman. Ei ainakaan maanantaiaamuun mennessä, kahden tai kolmen viikon työsopimuksella.

Palaan siis IP:n toimiston ovelle notkumaan ja kysyn voisinko mitenkään tehdä tätä perehdytysjaksoa osa-aikaisena tai edes iltavuorossa. Selitän tilanteen ja sanon että sen jälkeen kun L palaa sieltä Nevadastaan se voi tehdä pari viikkoa töitä kotoa, mutta ennen huhtikuun puoltaväliä tää yhtälö nyt vaan on mahdoton. IP:llä on ymmärrettävästi nenässään jotakin oliivin ja tomaatin välimaastosta - olis mullakin, jos olisin se - kun se pitkin hampain ilmoittaa mulle että perehdytys jatkuu huhtikuun puolivälissä. Kaksi viikkoa päivää, yksi iltaa.

ja maisema meidän takotilan ikkunasta  on henkeäsalpaavan kaunis... 

Perjantai-iltapäivänä suljen takanani tulen työpaikkani oven. Mua harmittaa aivan valtavasti se etten saanut heti jatkaa täysillä päästyäni ensin alkuun ja sit tietenkin tunnollisena ylisuorittajana tää on mulle aivan hillitön nolousaspekti. Ymmärränhän mä, ja niin ymmärtää IP:kin – kun ei kerran kuitenkaan antanut mulle kenkää, ainakaan vielä – että suuressa mittakaavassa ”life happens” ja ettei tää ole koko maailmaa, ja että nää unohtuu kyllä, ja tästä selvitään, ja elämä jatkuu ja... silti vie oma aikansa ennen kuin mä selviän tästä ylettömästä noloudestani.


kevät etenee huikeaa vauhtia

Sitä en uskalla edes ajatella mikä on lauman reaktio niihin kolmeen viikkoon. Sitäkään en halua vielä miettiä miten puhki mä olen sen jälkeen, herättyäni kaksi viikkoa putkeen viitenä aamuna neljän jälkeen, ehtiäkseni töihin puoliseiskaksi. Juu, kyllähän muutkin... monet vuosia, viitenä päivänä viikossa. Mä kuitenkin halusin osa-aikatyön. Iltavuorossa, kolmena päivänä viikossa.


ja mä tuon perheelle vakuutuksen - se on iso asia

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän