Meillä on
konferenssiviikko, eli siis se viikko koulupiirissä kun järkätään lasten
vasu-pesu-keskustelut – palaveri lapsen ja lapsen opettajien kanssa. O käy
yksityistä opinahjoa, sillä ei ole virallisia keskusteluista sen enempää kuin
tasokokeita tai osavaltiotasolla mitattuja tavoitteitakaan. Kahdella muulla sen
sijaan on ollut tapaamiset opettajalauman kanssa. M on tällä viikolla koulussa vain aamupäivät, K:lla on koko viikko vapaata. Perjantai on opettajien koulutuspäivä, eikä koulua kenelläkään.
Maanantaina
aloitettiin M:n kanssa. Palaveri kesti parikymmentä minuuttia, läsnä oli M, sen
Ope, erityisope ja mä. Epävirallisia läsnäolijoita oli ne kaks jannua siellä
nurkassa. M oli yhdessä Open ja erityisopen kanssa asettanut tavoitteet
koulutyölle tänä vuonna. Eka tavoite liittyi lukemiseen, siihen et jos tulee
vastaan outo sana, pitää selvittää mitä se tarkoittaa. Hyvä tavoite. Neidon
toinen tavoite oli sosiaalinen; löytää kouluvuoden aikana ystäviä. M kyllä
löytää kavereita, mutta ystävyyden ylläpitäminen tuntuu olevan vaikeeta. M
esitteli itse tavoitteensa tiimille ja mulle ja sit se näytti omasta mielestään
tärkeimmät jutut luokassa. Sillä menee koulussa hyvin.
Tiistaiaamu me
istuttiin K:n palaverissa K:n uuden open ja uuden erityisopen kanssa. Ensin ne
vetäs esiin ne arviointikaavakkeet ja totes; et nehän on mulle jo viimevuodesta
tuttuja. Toteen etten ole koskaan koko prujua nähnytkään ja kummankin opettajan
kulmakarvat nousee muutaman sentin. Sit K:n ope jatkaa et varmasti olen
kuitenkin saanut ennenkin kopioita näistä arvioinnin yhteenvedoista, ja sanon
taas etten ole ikinä koko paperia nähnytkään ja totean sivulauseessa mennen
kouluvuoden olleen muutenkin aika mielenkiintoinen kokemus. Kummankin opettajan
kulmakarvat nousee seuraavan sentin. Ne katsoo mua, sit toisiaan, ja sit taas
mua. Mä toteen et annetaan asian olla, ja erityisope vastaa et sille on tämän
syksyn aikana selvinnyt että viimevuotinen opetustiimi oli tosiaan ollut
vähintäänkin mielenkiintoinen omine systeemeineen.
Viime vuonna K:n
opettajatiimin mielestä vika oli ennen kaikkea meissä vanhemmissa. Meille
tarjottiin kasvatuskursseja ja kotikäyntejä, todettiin ettei se opi mitään ja
samalla sanottiin et he ei ikinä näe minkäänlaisia sosiaalisia ongelmia, saati
impulsiivisuutta tai hyperaktiivisuutta jannun käyttäytymisessä. Opetustiimi
kertoo mulle et vaan seinähullu vanhempi yrittää viedä vajaa nelivuotiaan
kauppaan, ja ettei kolmevuotiaalta voi odottaa niitä asioita mitä mä pojalta
toivon, kuten et se osais syödä haarukalla tai kykenis istumaan ruokapöydässä.
Erityisopetussuunnitelmaa me vaan vilkaistaan nopeasti ja erityisope toteaa et
se täytyy tehdä uudestaan, se sanoo korjanneensa tänä syksynä yksitellen
jokaisen viimevuotisen oppilaan IEP:n koska tavoitteet niissä on olleet täysin
käsittämättömiä. Me sivutaan K:n lääkitystä ja diagnoosia, sitä miten suuri vaikutus monen ADHD-lapsen ja aikuisen elämään on lääkityksellä. Puhutaan sen
kynsien- ja sormienpureskelusta. Puhutaan ADHD:sta ja Aspergeristä. Kotona
laitan taas silikonisen purulelun pojan kaulaan, se on ollut sillä suussa nyt
kohta vuorokauden.
Kommentit
Lähetä kommentti