Töissä on ollut
rauhallista, no torstai oli sitä meille tyypillistä kolme sisään kaks ulos
systeemiä joka aiheuttaa nopeesti melkoisen hässäkän, mutta eilen mulla oli ne
samat kymmenen huonetta alusta loppuun ja niissä kymmenenssä huoneessa samat
kohtuullisen itsenäiset potilaat. Muutama suolitukos, yks katolta pudonnut,
kolme suolistosyöpää ja kolme puhjennutta vatsahaavaa, vakkarikamaa. Viiden
pintaan lähden tauolle ja matkalla Starbucksiin soitan M:lle. Olen se
työssäkäyvä äiti joka soittaa lapselleen ja kysyy miten koulupäivä meni, mitä
teit, oliko kivaa ja muistutan tekemään läksyt. Saan kuulla että Melody oli
melkein joutunut Reksin puhutteluun ja että Matildalla oli ollut synttärit. Niitä
lapsen koulupäivän kuulumisia soittelevia äitejä on siinä kahvi jonossa
muitakin – en ole yksin. Matkalla takaisin kymppikerrokseen luen Opelta tulleen
sähköpostin ja näpyttelen siihen pikaisen vastauksen. Ope on vaikuttunut siitä
miten rennosti M ottaa sen ettei saa synttäriherkkuja, ja antaa mulle muutaman
ekstrapojon siitä että heti koulun alkaessa toimitin Opelle laatikollisen
herkkuja joita M voi näissä luokan synttärikemuissa syödä.
maisema töissä torstaina |
...ja perjantaina |
Kotimatkalla
mietin liikennettä. Siis ihan yleensä ajamista täällä meillä. Me asutaan
hattupäisen miehen luvatussa maassa, siis ei Yhdysvallat, ei meidän osavaltio,
vaan ihan vaan tämä Suur-Seattle – kaupunki joka on lyhyessä ajassa kasvanut
pienestä suureksi, ja jossa yhtä alkuperäistä osavaltion asukasta kohden alkaa
olemaan yhden käden sormien verran tulokkaita niin muualta Yhdysvalloista kuin
ympäri maailmankin. Hattupäinen mies on syntynyt ja kasvanut täällä. Se on
elänyt täällä silloin kun kenelläkään ei ollut vielä kiire mihinkään, ekä alue
ollut yksi maailman suurimmista teknologiakeskuksista. Sitä ärsyttää kaikki
tulokkaat, ne tyypit jotka ei aja keskellä tietä vähän alle rajoituksen, ja se
pui nyrkkiä, soittaa torvea ja vilkuttaa valoja sille joka kehtaa sen ohittaa –
myös moottoritiellä. Jos hattupäinen mies oikein ahdistuu se blokkaa ja siirtyy
keskiviivan päälle niin ettei kukaan pääse ohi ja sit se hidastaa vielä vähän
lisää. Hattupäinen mies päättää miten kovaa tällä tiellä ajetaan, onhan hän
ajanut tätä tietä jo lapsena vanhempiensa takapenkillä.
Sit on niin
sanotut eurooppalaiset kuskit – European Driving on käsite – joka on punainen vaate
hattupäiselle miehelle. Ne on ne kuskit jotka ajaa eikä ajele. Ne joilla on
aina vähän ylinopeutta mieluummin kuin alinopeutta. Ne ohittaa ja pujottelee ja
on kaikin puolin sopimattomia. Pujottelusta täällä saa muuten herkästi aika
kivat rapsut, kovemmat kuin pienestä ylinopeudesta.
Kolmas suuri
ryhmä on aasialaiset kuljettajat. Ne jotka on ajaneet ajokorttinsa täällä,
koska siellä kaukana kotona niillä oli autonkuljettaja. Arka kuljettaja on
tässä kohdassa aika vaatimaton ja lievä ilmaisu. Jokainen muistaa minkälaista
oli silloin joskus kun oli joskus kauan sitten saanut ajokorttinsa. Useimpia
meistä auttoi oppimaan se tietynlainen nuoren aikuisen kaikkivoipaisuus ja
kuolemattomuus, mutta laitapa se tuore kortti reilu kolmikymppisen perheenäidin
käteen, ja kuolemanpelko voittaa kaiken. Tämä kuljettajaryhmä on myös se, joka
joutuu mitä käsittämättömämpiin onnettomuuksiin. Meidän asukasyhdistyksessä nää
tyypit sit ilmoittautuu, kun ne on kolmenkympin nopeudella onnistuneet
suistumaan tieltä ja kaatamaan muutaman puun ja liikennemerkin. Turvallista
matkaa.
Lopulta nämä
kolme pääryhmää laitetaan yhteen ja keitetään liikennesoppa. Joku mulle
aikoinaan sanoi ettei ole eläessään pelännyt niin paljon kuin alueen aamun
ruuhkaliikenteessä kun kaikkien yhteinen tavoite on päästä töihin. Yksi soittaa
torvea ja pui nyrkkiä ja vaihtaa kaistaa tai kääntyy ”vahingossa” nopeamman eteen. Toinen
ajaa satasen alueella neljääkymppiä ja kolmas saataaviittäkymppiä pujotellen.
On ihme ettei täällä ole enempää vakavia liikenneonnettomuuksia.
Perjantai- ja lauantai-iltaisin ajan kotiin väistellen rattijuoppoja ja niitä jotka on milloin missäkin pöllyssä. Ei ole kerta tai kaksi kun edessä moottoritiellä tekee joku piruettejä kuivalla asvaltilla. Onni on ettei vielä koskaan ole osunut kehenkään silloin kun mä olen ollut tilannetta todistamassa.
Muutama vuosi
takaperin opetin liikenteessä lankoa. Sanoin että täällä tärkein sääntö liikenteessä
on olla luottamatta yhtään mihinkään. Vilkku ei tarkoita että se toinen oikeesti
kääntyy tai on kääntymättä, se toinen kuljettaja ei välttämättä noudata ”stop”-merkkiä
tai hiljennä tullessaan kolmion takaa. On myös kuljettajia joille punainen valo
on lähinnä ohjeellinen, jos sitäkään – eihän sieltä eilenkään kukaan tullut. Moottoritiellä
on hyvä huolehtia että se vieressä ajava oikeasti pysyy kaistallaan ja ennen
kuin painat jarrua on hyvä vilkaista taustapeiliin ja huolehtia että myös
perässätulija on ajatellut hidastaa vauhtiaan, ja samalla suunnitella
mahdollista väistöreittiä.
Ajan mielelläni panssarivaunulla.
K:n lauantaiaamuinen takapuolen shiatsuhieronta |
Kommentit
Lähetä kommentti