Siitä saakka kun
koulu alkoi, on elämä M:n kanssa ollut, no sanotaanko intensiivistä. Sitä on
vaikeeta selittää kenellekään mitä se tarkoittaa. Se on kaikkien iholla, se
liikkuu taukoamatta, se on iloinen olemalla tavallaan vähän liian iloinen,
vihainen olemalla rajattoman, räjähtävän - vihainen. Kaikkea vähän enemmän kuin mikä olis
kuusivuotiaalle oletettavaa. Ei. Ei sitä tartte ahtaa mihinkään kaavaan tai
minkäänlaisen keskiverron rajoihin, mutta se ei kuitenkaan ole se M mikä me
tunnetaan. Tää M on vähän enemmän kaikkea ja hmmm... intensiivisen kokonaisvaltainen.
Joo, koulu on
alkanut kolme viikkoa sitten. Joo, se on vähän kuin aloittais uudessa
työpaikassa. Joo, sillä on uudet työtoverit, uudet kuviot, uusi tila, uudet
aikataulut ja tukku uusiakin aikuisia sen viimevuotisen Open lisäksi. Joo, me
tiedettiin että koulunaloitus tulee olemaan rankka. Joo, me osattiin odottaa
että viikonlopuista tulee taas raskaita ja iltapäivistä pitkiä. Joo, me
osattiin odottaa että kymmenen minuutin automatkasta tulee puolimahdottomuus.
Mikään ei ole uutta. Mikään ei ole mitenkään yllättävää. Kyllä me osattiin tätä
odottaa.
Kysymys onkin et
miten auttaa sitä käsittelemään tätä asiaa. Minkälaisia työvälineitä tarjota ja
miten ohjata suuntaamaan se levottomuus, intensiivisyys ja tietynlainen
rajattomuus niin ettei se ole tolkuttoman rankkaa sille itselleen ja meille
muille perheenjäsenille. Se haluaa taas mut. Se ei halua aikaa mun kanssa, se
ei halua olla lähellä, se ei halua hetkeä tai kosketusta, se haluaa mut –
kokonaan. ”Mom, I want you!” ei ”I need you” vaan ”I want you” – kokonaan. M:n
maailmassa mun pitää olla olemassa vain sitä varten, muut ei saa mitään.
Sen huomaa siitä
että kun M on tunnin terapiassa lauantai-iltapäivänä muuttuu meidän elämä
toisenlaiseksi. Se muuttuu rauhallisen seesteiseksi, sellaiseksi mukavaksi. Se
muuttuu kivaksi lauantaiksi huolimatta siitä että pojat on vähän nuhaisia ja
K:kin oireilee kouluväsymystään. Huolimatta myös siitä että K:lla kin on uudet
työtoverit, kolme uutta esimiestä ja uusi toimisto johon se yrittää totutella.
Se muuttuu rauhalliseksi siitä huolimatta että myös O:lla on uusi työpaikka.
Vajaan tunnin elämä on taas hallittavaa, ja sit me haetaan M ja automatkalla ei
kuule omia ajatuksiaan kun joku itkee tai kinastelee koko ajan ja kaupassa
tapellaan ihan kaikesta. En voi olla miettimättä et tän täytyy olla aika
raskasta noille jannuillekin.
Kun mä katson sen
koulutehtäviä mä huomaan et ne on tehty liian nopeesti. Moni paperi on jätetty
kesken ja kirjaimetkin kääntyy koulussa väärinpäin. Kun mä kysyn siltä, se
sanoo et luokassa on niin paljon ääniä ettei se ehdi tehdä tehtäviä. Mä kysyn
et keskeytyykö sen tekeminen aina jos luokassa joku sanoo jotakin, tai kynä
putoaa lattialle tai joku kolisuttaa tuolia, menee vessaan, nousee seisomaan,
avaa penaalin, tietokone hurisee... Se sanoo joo. Se kysyy mistä mä tiesin. Mä
sanon et siitä et mä tiedän et se tietää kyllä miten päin ”p” kirjoitetaan ja
et se osaa ne laskutehtävät kun tekee helposti paljon vaativampia. Mä sanon
että mä tiedän ettei se jää kesken koska se on liian vaikeeta. Valtaosalla
autisminkirjon lapsista on myös keskittymisvaikeuksia aistiyliherkkyksien
takia. Monella autisminkirjonlapsella on sama lääkitys kuin K:lla ADD,
lääkitys. Haluan kysyä opelta ja psykiatrilta mitä ne ajattelee.
M on tavannut
psykologiaan yli vuoden. Niillä on hyvä työskentelysuhde ja me oltiin jo
päätetty et M pärjää ilman Kristeniä. Eilen me oltiin Kristenin kanssa samaa
mieltä siitä ettei se ehkä ollutkaan hyvä ajatus. Me todettiin yhteen ääneen et
meidän varmaan sittenkin olis hyvä vielä jatkaa, ettei M sittenkään kykene
järjestelemään omia ajatuksiaan vaan mun avulla, saati itsekseen. Se kertoo
että ne oli opetellut heittämään palloa, siis heittämään palloa niin että se
pallo menee heittäjältä toiselle eikä mihin sattuu. Se kertoi ettei se saanut
siinä vajaassa tunnissa M:aa pysähtymään kertaakaan, että se puhui taukoamatta
ja oli liian iloinen, liian riehakas – hyperaktiivinen.Kerroin raivareista ja
kuvailin niitä kaksivuotiaan uhmakohtauksiksi. Psykologi sanoi että hän oli
mulle ajatellutkin kertoa et M on hänen mielestään taantunut takaisin
uhmaikäiseksi yrittäessään epätoivoisesti hallita maailmaansa. Ei siis
älyllisesti. Kognitiivisesti meillä on edelleen noin yhdeksän vuotias esikoinen
kuusivuotiaan kehossa. Käyttäytymiseltään se sama yhdeksänvuotias on
korkeintaan kolme, puhuttiin sitten lautapelin pelaamisesta tai pallon
heittämisestä, leikkimisestä tai niistä tilanteista kun kaikki ei menekään sen
mielen mukaan.
Kommentit
Lähetä kommentti