Siirry pääsisältöön

se onkin taas kaks, ehkä kolme

Siitä saakka kun koulu alkoi, on elämä M:n kanssa ollut, no sanotaanko intensiivistä. Sitä on vaikeeta selittää kenellekään mitä se tarkoittaa. Se on kaikkien iholla, se liikkuu taukoamatta, se on iloinen olemalla tavallaan vähän liian iloinen, vihainen olemalla rajattoman, räjähtävän - vihainen. Kaikkea vähän enemmän kuin mikä olis kuusivuotiaalle oletettavaa. Ei. Ei sitä tartte ahtaa mihinkään kaavaan tai minkäänlaisen keskiverron rajoihin, mutta se ei kuitenkaan ole se M mikä me tunnetaan. Tää M on vähän enemmän kaikkea ja hmmm... intensiivisen kokonaisvaltainen.

Joo, koulu on alkanut kolme viikkoa sitten. Joo, se on vähän kuin aloittais uudessa työpaikassa. Joo, sillä on uudet työtoverit, uudet kuviot, uusi tila, uudet aikataulut ja tukku uusiakin aikuisia sen viimevuotisen Open lisäksi. Joo, me tiedettiin että koulunaloitus tulee olemaan rankka. Joo, me osattiin odottaa että viikonlopuista tulee taas raskaita ja iltapäivistä pitkiä. Joo, me osattiin odottaa että kymmenen minuutin automatkasta tulee puolimahdottomuus. Mikään ei ole uutta. Mikään ei ole mitenkään yllättävää. Kyllä me osattiin tätä odottaa.



Kysymys onkin et miten auttaa sitä käsittelemään tätä asiaa. Minkälaisia työvälineitä tarjota ja miten ohjata suuntaamaan se levottomuus, intensiivisyys ja tietynlainen rajattomuus niin ettei se ole tolkuttoman rankkaa sille itselleen ja meille muille perheenjäsenille. Se haluaa taas mut. Se ei halua aikaa mun kanssa, se ei halua olla lähellä, se ei halua hetkeä tai kosketusta, se haluaa mut – kokonaan. ”Mom, I want you!” ei ”I need you” vaan ”I want you” – kokonaan. M:n maailmassa mun pitää olla olemassa vain sitä varten, muut ei saa mitään.

Sen huomaa siitä että kun M on tunnin terapiassa lauantai-iltapäivänä muuttuu meidän elämä toisenlaiseksi. Se muuttuu rauhallisen seesteiseksi, sellaiseksi mukavaksi. Se muuttuu kivaksi lauantaiksi huolimatta siitä että pojat on vähän nuhaisia ja K:kin oireilee kouluväsymystään. Huolimatta myös siitä että K:lla kin on uudet työtoverit, kolme uutta esimiestä ja uusi toimisto johon se yrittää totutella. Se muuttuu rauhalliseksi siitä huolimatta että myös O:lla on uusi työpaikka. Vajaan tunnin elämä on taas hallittavaa, ja sit me haetaan M ja automatkalla ei kuule omia ajatuksiaan kun joku itkee tai kinastelee koko ajan ja kaupassa tapellaan ihan kaikesta. En voi olla miettimättä et tän täytyy olla aika raskasta noille jannuillekin.

Kun mä katson sen koulutehtäviä mä huomaan et ne on tehty liian nopeesti. Moni paperi on jätetty kesken ja kirjaimetkin kääntyy koulussa väärinpäin. Kun mä kysyn siltä, se sanoo et luokassa on niin paljon ääniä ettei se ehdi tehdä tehtäviä. Mä kysyn et keskeytyykö sen tekeminen aina jos luokassa joku sanoo jotakin, tai kynä putoaa lattialle tai joku kolisuttaa tuolia, menee vessaan, nousee seisomaan, avaa penaalin, tietokone hurisee... Se sanoo joo. Se kysyy mistä mä tiesin. Mä sanon et siitä et mä tiedän et se tietää kyllä miten päin ”p” kirjoitetaan ja et se osaa ne laskutehtävät kun tekee helposti paljon vaativampia. Mä sanon että mä tiedän ettei se jää kesken koska se on liian vaikeeta. Valtaosalla autisminkirjon lapsista on myös keskittymisvaikeuksia aistiyliherkkyksien takia. Monella autisminkirjonlapsella on sama lääkitys kuin K:lla ADD, lääkitys. Haluan kysyä opelta ja psykiatrilta mitä ne ajattelee.




M on tavannut psykologiaan yli vuoden. Niillä on hyvä työskentelysuhde ja me oltiin jo päätetty et M pärjää ilman Kristeniä. Eilen me oltiin Kristenin kanssa samaa mieltä siitä ettei se ehkä ollutkaan hyvä ajatus. Me todettiin yhteen ääneen et meidän varmaan sittenkin olis hyvä vielä jatkaa, ettei M sittenkään kykene järjestelemään omia ajatuksiaan vaan mun avulla, saati itsekseen. Se kertoo että ne oli opetellut heittämään palloa, siis heittämään palloa niin että se pallo menee heittäjältä toiselle eikä mihin sattuu. Se kertoi ettei se saanut siinä vajaassa tunnissa M:aa pysähtymään kertaakaan, että se puhui taukoamatta ja oli liian iloinen, liian riehakas – hyperaktiivinen.Kerroin raivareista ja kuvailin niitä kaksivuotiaan uhmakohtauksiksi. Psykologi sanoi että hän oli mulle ajatellutkin kertoa et M on hänen mielestään taantunut takaisin uhmaikäiseksi yrittäessään epätoivoisesti hallita maailmaansa. Ei siis älyllisesti. Kognitiivisesti meillä on edelleen noin yhdeksän vuotias esikoinen kuusivuotiaan kehossa. Käyttäytymiseltään se sama yhdeksänvuotias on korkeintaan kolme, puhuttiin sitten lautapelin pelaamisesta tai pallon heittämisestä, leikkimisestä tai niistä tilanteista kun kaikki ei menekään sen mielen mukaan.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän