On myöhäinen
perjantai-iltapäivä, viimeinen koulupäivä ennen joulua. Vanhempi pariskunta
ajelee hiljalleen kotiin, takapenkillä istuu pariskunnan nelivuotias
lapsenlapsi. Todennäköisesti autossa jutellaan päivän tapahtumista, ehkä
tulevasta joulusta. Etupenkillä istuva nainen on jäänyt joululomalle. Hän on
ensimmäisen luokan opettaja M:n koulussa.
Mäen alapuolella
samalle tielle kääntyy kaksi autoa. Kummankin auton kuljettajat ovat nuoria
aikuisia ja autot ajavat kilpaa. Ainakin toinen autoista on vanhempi
henkilöauto, Acura vuosimallia 1995,
vähän tuunattu. Auton kyydissä on kuljettajan paras kaveri.
Acura yrittää
ohittaa kilpakumppaniaan mutkaisessa ylämäessä. Vastaantulevan auton
vanhemmalla pariskunnalla ei ole aavistustakaan tästä ja he ajavat alamäkeä
reipasta vauhtia Honda Accordillaan (2006). Ehkä isoisä on hetkeksi
kiinnittänyt huomionsa takapenkin tapahtumiin, toisaalta sillä mitä tässä
autossa tapahtui ei liene väliä sillä vastaantulijoista toinen ajaa isolla
nopeudella hänen kaistallaan yrittäessään ohittaa kilpakumppaniaan.
Hetkeä myöhemmin
tie on täynnä rikkinäisiä muovinkappaleita, lasinsirpaleita ja renkaanjälkiä.
Acura on törmännyt Hondaan 130 kilometriä tunnissa, tieosuudella jonka
nopeusrajoitus on 70kmh. Tie suljetaan loppuillaksi. Sekä kuljettaja että
matkustaja Acurassa ovat kuolleet välittömästi. Hondassa istunut vanhempi
nainen – se opettaja – kuljetetaan kriittisessä tilassa yliopistosairaalan
traumapolille. Isoisä ja takapenkillä turvaistuimessaan istunut lapsenlapsi
ovat saaneet vähäisiä vammoja ja heidät hoidetaan lähisairaalan
ensiapuklinikalla.
Photo courtesy King County Sheriff’s Office via KOMO
|
Kaksi viikkoa myöhemmin
On taas perjantai-iltapäivä. 62-vuotias mies ajaa vaimonsa kanssa kotiin 2007 Ford
Explorerilla. Pariskunta juttelee kai tulevan viikonlopun suunnitelmista, tai
mistä mä tiedän, ehkä ne riiteli keskenään.
Samaa tietä
toiseen suuntaan ajaa toinen pariskunta, kuljettajalla on ikää 42-vuotta ja
vähän nuorempi vaimo istuu vieressä. Auto on 1995 Saturn (Opel Astra).
Tämänkään pariskunnan edesottamuksista en osaa sanoa sen enempää, ehkä autossa
juteltiin viikon kuulumisista tai kenties siellä katseltiin maisemia.
Olosuhteet tiellä
olivat hyvät, keli oli kuiva ja näkyvyys hyvä. Tuntemattomasta syystä Fordia
ajaneen miehen keskittyminen herpaantuu, ehkä mies vastasi puheluun tai sääti
radiota. Ford ajautuu keskiviivan ylitse ja törmää vastaan tulleeseen Saturniin
alle 50 kilometriä tunnissa. Kuljettaja ei ajanut ylinopeutta. Kuljettaja ei ollut päihtynyt, eikä kuljettaja
saanut sairauskohtausta.
Molemmat vastaantullessa Saturnissa matkustaneet kuolevat välittömästi. Fordia ajaneen
miehen vaimo viedään vakavasti loukkaantuneena sairaalaan, siihen sairaalaan
missä mä olin töissä. Mies nousee autosta ja voi käytännössä halutessaan lähteä
kotiin. Fordin puskuri on rikki, Saturn on matkustamon puoliväliin asti
kasassa.
Image via Chopper 7 - Kiro TV |
Mitä näillä
kahdella tarinalla on yhteistä? Kaksi onnettomuutta kahden viikon välein?
Kummassakin onnettomuudessa kaksi kuollutta ja yksi joka on loukkaantunut
vakavasti. Muut ovat selvineet vähäisin vammoin tai vammoitta.
Miksi näin kävi? Sattumaako? Ei
Kummassakin
onnettomuudessa toinen autoista oli parikymmentä vuotta vanha. Näissä autoissa
istuneista ei yksikään selvinnyt, ei myöskään siinä onnettomuudessa jossa
törmäyshetkellä nopeus oli olosuhteisiin nähden vähintäänkin kohtuullinen.
Molemmissa
onnettomuuksissa se joka loukkaantui vakavasti ja kuljetettiin sairaalahoitoon
istui siinä uudemmassa autossa. Miksi muille ei käynyt mitään? Miksi
nelivuotias oli turvassa turvaistuimessaan, samoin kuin auton kuljettaja omalla
penkillään? Siksi että kummassakin onnettomuudessa apukuljettajan paikalla
istunut matkustaja oli jättänyt turvavyönsä kiinnittämättä muitten matkustajien ollessa asianmukaisesti turväsöissä. On oletettavaa että
mikäli nämä kaksi naista olisivat käyttäneet turvavyötä olisivat hekin
selvinneet onnettomuuksista vähäisin vammoin, tai kokonaan vammoitta.
Freddelle aina
vinoillaan sen jatkuvasta autonvaihtamisesta, ja pakko myöntää että kyllä mäkin
sille aiheesta olen muutaman kerran ilveillyt. Toisaalta meillä ajetaan aina
uusilla ja turvallisilla autoilla, niillä jotka ovat saaneet törmäystesteissä
sen täydet viisi tähteä. Autojen päätarkoitus ei ole olla fantsuja, voi ne olla
sitäkin, mutta pääasia on että ne ovat turvallisia. Tästä syystä Miata sai
aikanaan lähteä ja Porsche Cayman ei koskaan tullutkaan vaikka se Fredden shortlistille
pääsikin.
Lasten kanssa me
liikutaan aina sillä isommalla ja turvallisemmalla. Mercedes Benz R350 meni
vaihtoon muun muassa siksi että M:lle jäi paikka kolmannelta riviltä ja
peräänajon sattuessa se olis ollut turhan lähellä sitä peräänajajaa. Samasta
syystä meillä luovuttiin Honda Odysseystä, kolmas penkkirivi ei ollut riittävän
turvallinen. Autoihin menee rahaa. Autoihin menee se raha millä moni muu
matkustaa Hawaiille, Disneylandiin tai kesäksi Suomeen. Moni ajattelee että ne
rahat menee autoihin vaan siksi että Fredde haluaa leikkiä ja kokeilla mahdollisimman
montaa autoa, pääasiallisesti ne menee autoihin siksi että tiellä on
vaarallista ja vasta toissijaisesti siksi et se on kivaa. Onhan se toki
kivaakin. Meillä on kaksi isoa autoa, Ford F-150 painaa 2650kg ja Ford Fusion
Energi 1800kg
Sinä päivänä kun
K iloisesti ilmoitti puolivälissä matkaa matkustavansa ilman turvavyötä meillä
katsottiin iltapäivä Youtubepätkiä aiheesta, mitä tapahtuu
onnettomuustilanteessa autossa jossa matkustajalla ei ole turvavyötä. Sen
jälkeen asiasta ei ole tarvinnut keskustella. Turvavyöpakko on Washingtonissa
kohtuullisen tuore asia. Turvavöiden käyttö on ollut pakollista vasta vuodesta
1986 ja vasta 2002 turvavyöttömyydestä on saanut sakot ilman toista,
samanaikaista isompaa rikettä. Lain tuoreudesta huolimatta 96.9% kaikista ilmoittaa
käyttävänsä turvavyötä kaikilla ajomatkoilla kun Yhdysvaltain keskiarvo on 87%.
Turvavyöttömyydestä kirjoitettu sakko on meillä yksi maan korkeimmista $124,
korkein $200 Teksasissa ja vastaavasti Pennsylvaniassa tai Wisconsinissa saat
turvavyöttömyydestä $10 sakon.
Liikennekuolemien
määrä on silti sangen kohtuullinen, jos nyt mitään määrää voi sanoa
kohtuulliseksi. Washingtonissa sataatuhatta ihmistä kohden vuodessa kuolee 6,
kun koko maan keskiarvo on 10kuolemaa/100,000 ihmistä. Suomessa vastaava lukema
on 4.1.
Kannattaisko siis kuitenkin panostaa uudempaan autoon ennemin kuin lomamatkaan tai lapsen harrastuksiin? Turhan usein olen myös jonkun sanovat ettei se turvavyö nyt lyhyellä matkalla niin tärkeä ole, on se.
www.nhtsa.gov |
Juu, meilläkin on iso, turvallinen auto...just koska tiedostan liikenteen riskit. Millään pikkupurkeilla en halua perheeni kanssa matkata. Ja joo: minnekään ei lähdetä ennen kuin koko porukan turvavyöt on varmasti kiinni! ja se on muuten ällöttävää, kun jotkut tekstailee tai puhuu kännykkään autolla ajaessaan. Varmasti moni kuolonkolari johtuu tästä. Hyvä kirjoitus!
VastaaPoistat: Annukka