Mä oon lauman
kanssa naapurissa lastenkutsuilla. Päivänsankari täyttää viisvee ja se istuu
omassa huoneessa ja kirkuu. Useimpien vieraitten vanhemmat näyttää enemmän tai
vähemmän hämmentyneiltä, vielä hämmentyneemmiltä ne näyttää päivänsankarin
äidin sanoessa et antakaa sen huutaa siellä. Muutamat meistä tietää että tää
tavallaan kuuluu asiaan. Syntymäpäivät on vaikeita, liikaa ihmisiä, meteliä,
värejä, asioita... liikaa vähän kaikkea. Palaan taas niihin vuosiin kun meillä
oli samanlaista, aamulla muistan nähneeni naamiksessa kuvan joka toi mieleen
muistoja. Muistan kun M:n ainoa puhe oli tekstiä Tuomas Veturista tai Muumeista,
ei mitään mukaelmia vaan pitkiä lainauksia jaksoista. Jos joku keskeytti, piti
aloittaa alusta. Olin jo unohtanut että näinhän se tosiaan oli. Siellä
synttäreillä M suoltaa päällimmäiset kuulumiset ekan kuuntelevan korvan niskaan
ja myöhemmin tää kuunteleva korva – itsekin ekaluokkalaisen äiti – saa sanotuksi
mulle jotenkin kannustavan kauniisti että meidän tytär on ihanalla tavalla
omituinen ja omalaatuinen. Se on edelleen häkeltyntyt siitä että M muistaa yhdestä
kerrasta koska sillä ja sen lapsilla on synttärit, ja että M tietää kaiken sen
mitä se tietää.
https://www.facebook.com/AutismAwarenessPage?fref=photo |
Mä olin taannoin
ihan vastaavalla tavalla häkeltynyt törmätessäni kuusvuotiaaseen keskivertolapseen.
Puhuin siitä Freddellekin, siis siitä miten toisenlainen se oli kuin M. Huomasin
ajattelevani kuin huomaamatta että onpa se jotenkin alikehittynyt ja
lapsellinen ennen kuin muistin että kuusivuotiaan kuuluu olla lapsellinen.
Muistin ettei M ole kognitiivisesti omalla ikätäsollaan vaan useamman vuoden
edellä, se tekee siitä epäilemättä aika omalaatuisen ja omituisen sellaisen ihmisen silmissä joka ei
tunne meidän prinsessaa.
tänään synttäreillä. M:n kaveri on yhdeksänvuotias.
Myöhemmin selaan
kuvia kesältä 2013, siltä kesältä kun M:lla oli ahdistuneisuuden aiheuttama
syömishäiriö. Siltä kesältä jona viimein annoin periksi ja M:lla aloitettiin
lääkitys. Siltä kesältä jonka aikana aloitettiin intensiivinen syömisterapia ja
joka lopulta johti nykytilanteeseen, siihen ettei M:n syömisestä ole enää
kauheesti kirjoitettavaa. On sillä edelleenkin kommervenkkinsä, mutta verrattuna
siihen kesään jona olin onnellinen jos sain sen kerran päivässä syömään edes
puolikkaan jogurtin... siitä me ollaan tultu pitkälle. En enää ole huolissani
sen ravitsemuksesta, tiedän ettei se kuole nälkään, se syö monipuolisesti ja
riittävästi omalla tavallaan. Muistan ikuisesti sen päivän kun rinsessan painokäyrä palasi omalle uomalleen jatkuvasta laskusuhdanteesta. Se oli hyvä päivä.
luuta ja nahkaa kesällä 2013, nykyään sama tyttö näyttää terveeltä ja lihaksikkaalta |
Ajattelin kasata
M:n ruokaviikosta valokuvasarjan, ja samalla kommentoida sen minkä osaan.
Syömisterapiavaihetta M muistelee itse kauhun vallassa, eikä mun tarvitse
ruokapöydässä kuin heittää sen terapeutin nimi ilmaan niin tilanteet ratkeaa
sillä. Syömisterapiassa kun opeteltiin syömään, laittamaan asioita suuhun,
pureskelemaan ja nielemään ne, uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Siis niin
pitkälle että jopa multa alkoi tulemaan ne paprikat ja kananmunat korvista.
Tavoitteena oli opetella syömään ruokia joiden koostumus poikkeaa toisistaan,
M:lle se oli siinä vaiheessa painajaismainen kokemus. Apua siitä kuitenkin
saatiin.
Meillä ei ole
pakko syödä. Pöydässä kuitenkin istutaan muitten syödessä. Tämä sääntö lähinnä
siksi että ilman tätä sääntöä K jättäisi keskimäärin syömättä koska pöydässä
istuminen on niin pitkäveteistä touhua. Ylimääräisiä tai korvaavia aterioita ei ole
tarjolla, eikä ruokailutilanteissa käydä kauppaa. Meillä ei ole sitä kahta tai
kolmea suu palaa joka päästää pälkähästä, on vain ruoka ja päätös syödä tai
olla syömättä. Jälkiruokaa tosin jaetaan satunnaiskertoimen mukaan, eli joskus
on ja joskus ei, ja sitä taas saa sen verran kuin mitä sitä ruokaakin tuli
syötyä. Se joka söi ruokansa saa siis enemmän jälkkäriä kuin se joka jätti
syömättä.
koulueväitä; pakastekuivattuja hedelmiä, hedelmä-kasvissoseita, omenasosetta ja kuivattuja hedelmiä. Koulussa on sääntö ettei välipalojen kolmeen ekaan ainesosaan saa kuulua sokeri.
Siinä missä M
nelivuotiaana söi vain valkoisia asioita, voidaan todeta että nykyään M:n
ateriarytmi perustuu fysiologiseen tarpeeseen. M ei edelleenkään erityisemmin
nauti syömisestä tai pidä ruuasta. Sen on mahdotonta nimetä esimerkiksi
lempiruokaa, vaan se nojaa tässä kohtaa broidien valintoihin. Tästä syystä
M:lla on selkeesti päiviä joina ruoka maistuu ja sit taas niitä joina se ei
juuri syö, M ei siis syö siksi että ruoka on hyvää, vaan ainoastaan
polttoaineeksi. Kahdelle ruokaorientoituneelle se on välillä haastavaa
katsottavaa. Voi siis olla että M syö maanantaina jättimäisen pihvin kokonaan
ja seuraavan kerran kun samaa on tarjolla se syö pitkin hampain muutaman
palasen. Joskus se söis aamulla kokonaisen limpun leipää ja toisinaan se
haukkaa palasen ja ilmoittaa olevansa valmis. Ei oikeastaan ole yhtään ruokaa
joka sille kelpais aina. Tankkauspäivän jälkeen on usein useampi päivä joina
syöminen takkuaa ja se syö häviävän pieniä määriä. Vanhempana on äärimmäisen
rasittavaa tehdä hyvää ruokaa josta tietää että toinen ainakin periaatteessa
tykkää ja kohdata sellainen puolinyrpeä olankohautus yhdistettynä
toteamukseen: ”Mulla ei oikeestaan oo nälkä” Voin kertoa sen olevan
kasvattava kokemus vanhemmalle.
tänään ruoka maistui. M teki yhdessä jannujen kanssa salaatin, sen kanssa lihapullia, luomuperunoita ja herneitä... perunat jäi kuitenkin syömättä. |
Kommentit
Lähetä kommentti