Eilen oli
koulupalaveri, tänään M:n ja K:n psykiatri. Naamiksessa jonkun lapselle oli
ehdotettu psykologia ja tää tyyppi oli aivan suunnattoman loukkaantunut
moisesta. Mietin että meille psykologit ja psykiatrit on enneminkin arkipäivää.
Tuntuu etäiseltä ajatella ettei valtaosalla lapsista ole omaa psykiatria tai
ettei ne ole koulupsykologin asiakkaita tai ettei ne käy aina välillä vähän
tuulettamassa ajatuksiaan psykologilla. Meille se on yhtä tavallista kuin
leivän päälle levitetty voi.
Puhuttiin M:n
ahdistuneisuudesta, siitä että se heijastuu taas koulutyöhönkin. Puhuttiin
siitä että se alkaa olemaan sellaista yleistä, kaiken kattavaa ahdistusta eikä
siihen löydy selkeää syytä. Rukattiin vähän lääkityksiä. Puhuttiin
kaavakkeistakin ja niitten paradoksaalisuudesta. Lasta Ihmistä on
mahdotonta kuvailla kaavakkeen avulla. Puhuttiin siitä miten mä oon jumissa
kotona, ja siitä että vähitellen meidän pitää taas päästä siihen kohtaan missä
M:n keskeinen ajatus ei ole mun kuolema. Vastaanotolla se otti mun kuoleman
esiin useampaan otteeseen. Eilen erityisope sanoi että M osas ulkoa mun
työvuorolistan ja koska oon ja koska en ja koska on suurin mahdollisuus sille
että kuolen liikenneonnettomuudessa.
Sit me puhuttiin
meidän nuoremmasta sankarista. Siitä miten iltapäivät on raskaita kaikille. Me puhuttiin
erityisopettajan huomioista ja huolenaiheista, ja mun huomioista ja huolenaiheista. Niitä ei
ollut ihan vähän ja kaikki jäljet johtaa tutusti samaan
sylttytehtaaseen:
- Ei leiki koulutovereitten kanssa.
- Leikkii yksin eikä halua että leikkiin koskee kukaan.
- Saa hillittömän raivarin jos joku sotkee leikin.
- Puhuu omista asioistaan eikä ole kiinnostunut muitten huomioista.
- Puhuu vain omasta kiinnostuksenkohteestaan.
- Kiinnostuksen kohteet yksipuolisia ja rajoittuneita – Batman.
- Noudattaa sääntöjä liiankin kanssa.
- Joustamaton.
- Saa kohtuuttomia kiukkukohtauksia.
- Keskimääräistä älykkäämpi.
- Kyky säännellä puheäänen voimakkuutta puuttuu – huutaa jatkuvasti.
Psykiatri
kuuntelee mun vuodatusta ja toteaa että kyllähän mä itsekin tiedän että meillä
mitä suuremmalla todennäköisyydellä on perheessä toinenkin autisminkirjolainen.
Mä sanon että näen niitä varoitusmerkkejä oikealla ja vasemmalla ja samalla
puhun jannun kiinnostuksesta vainajia ja ihmisten maatumista kohtaan. Miltä näyttää ruumis? Miten se oikein maatuu? Lääkäri
katsoo mua ja sanoo että tämä kiinnostus kuoleman tekniseen puoleen on erittäin
tyypillistä autistisille lapsille sen keskivertolapsen puhuessa kuolemasta
tunne-elämän ja emotioiden osalta, ja
että hän on alusta alkaen ollut sitä mieltä että silloin kun K testattiin, olis
sen pitänyt saada se autismidiagnoosi.
Psykiatri puhuu
kaksosuudesta ja siitä että siinä missä se toinen puolikas on tavallaan
kuntouttava voimavara joka avaa sitä sosiaalista kanssakäymistä, on se samalla
myös painolasti. Kaksonen kun pärjää monesti keskimääräistä huonommin ilman
sitä aisapariaan. Ilman sitä toista puolikasta joka osaa päättää lauseet ja
tukee niissä asioissa jotka on vaikeita. Yksin ollessaan kaksonen on todella
yksin. Paljon enemmän kuin se ”yksönen”. Se selitti miten kaksonen saattaa
vaikuttaa hyvinkin sosiaaliselta ollessaan yhdessä sen toisen puoliskonsa
kanssa, ja samalla on kuitenkin totaalisen kyvytön sosiaaliseen kanssakäymiseen
ilman toista puoliskoaan. Makes sense. Ainakin kun katson meidän kaksikkoa. K
on näennäisen sosiaalinen, O:n oikeasti pärjätessä sosiaalisesti ihan
mahtavasti.
K:lle lisättiin
lääkitys myös iltapäivään, ja todettiin et testaillaan enemmän vasta sit jos
koulupiiri niin vaatii. Siihen saakka lähestytään elämää sillä ajatuksella että
kaksi meidän kolmesta lapsesta on autisteja, ja sillä samalla kaksikolla on ADD.
Tänään juhlitaan kuitenkin M:n loistavaa välikausitodistusta. M valitsi ruuaksi spaghettia ja oliiviöljyä, jälkkäriksi kuppikakkuja.
Ystävä jätti kasan ihania tuliaisia. M tykkäs noista muistilapuista ja murokulhoistakin tapellaan. |
Kommentit
Lähetä kommentti