Tuijotan edessäni
olevaa kaavaketta. Inhoan kaavakkeita. Tunnen kaavakkeita kohtaan valtavaa
vastenmielisyyttä ja ahdistun keskimäärin jo kolmannen kysymyksen kohdalla;
nimi, syntymäaika, vanhemman nimi – siis kumman vanhemman, vai molempien? Onko
sillä väliä? Mulla olis aina sen seitsemän kysymystä kaavakkeen laatijalle. Jos
siinä prujussa kysytään lääkityksiä, niin laitetaan ko myös määrät ja
aloituspäivät? Vai laitetaanko vaan lääkkeen nimi? Miten täytetään kohta;
”Does your child have special health care needs?” Siis jos jo aiemmin samassa paperissa on kerrottu
sen diagnoosit. Onko sillä sit jotain erityisiä tarpeita vai kirjoitetaanko
siihenkin ne samat diagnoosit kuin sinne ylemmäs? Mä en osaa täyttää tätä!
Seuraava paperi
on vielä kamalampi. Kysymyksiä on 79. Niihin pitää valita vastaukseksi; E-ei
koskaan, H-harvoin, U-usein, M-melkein aina. Mikä vaihtoehto näistä on J-joskus
tai T-toisinaan. Sit nää samat vastaukset pitäis vielä merkata painoarvon
mukaan; E-ei tärkeää, T-tärkeää, K-kriittisen tai ensiarvoisen tärkeää. EOS-en
osaa sanoa loistaa poissaolollaan. Mistä mä tiedän miten tärkeetä on että se
haaveilee sen sijaan että kuuntelis? Onko se K-kriittisen tärkeää vai ehkä vaan
T-tärkeää? Sen osaan sanoa et sitä tapahtuu U-usein.
Miksi se ei voi
olla sellainen keskinkertainen, sellainen ettei mun tarttis täyttää näitä
kaavakkeita, joita en edes osaa täyttää? En halua täyttää kaavakkeita? Haluun et
Fredde täyttää, ja sit jos se täyttää on se kuitenkin täyttänyt ne mun mielestä
ihan väärin. Miksi ihmisen pitää näin olla kohtuuttoman epävarma kaavakkeen
täyttäjä?
Tilaisuudessa
josta kannoin nää kaavakkeet kotiin, istui saman pöydän ääressä M:n opettaja ja
erityisopettaja Se kaavakenivaska oli siltä psykologilta jonka kanssa puhuin eilen. Yhdessä me käytiin läpi M:n loistavaa välitodistusta – jonka se sai
eilen. Ei siinä paljoa puhuttavaa ollut, itsestäänselvyyksiä. Parhaat arvosanat
asiatekstin lukemisesta ja kirjoittamisesta, fysiikasta, matematiikasta ja
kaikesta missä pärjää logiikalla. Ikätasoinen tai vähän edellä
kaunokirjallisuudessa, fiktiivisen tekstin luomisessa, musiikissa ja
kuviksessa, kaikessa siinä missä ei pärjää puhtaasti loogisella ajattelulla. Liikunnallinen.
Keskityttiin
ruotimaan niitä muita asioita, tärkeämpiä asioita. Sitä että sillä on tovereita
tai kavereita, mutta ei ystäviä. Sitä ettei se osaa syventää sitä toveruutta
kaveruuden kautta ystävyydeksi, vaan sille riittää se että se sen jonkun tyypin
kanssa oli yhdessä kiipeilytelineellä. Riittäähän se tavallaan, mutta harvempi
meistä kutsuisi sitä ystävyydeksi, vai onko kaupan lihatiskin myyjä tai se
tyyppi jota tervehdit salilla koska se sattuu aina olemaan siellä samaan aikaan
sun kanssa sun? Me puhuttiin siitä ettei M osaa erottaa koska mistäkin asiasta
puhutaan, ja että siirtymät on hankalia, ja me puhuttiin sen
ahdistuneisuudesta, siitä että se pelkää ettei se osaa,ehdi tai myöhästyy. Se
pelkää ettei aikuinen hyväksy sitä tai että se tekee virheen huomaaamattaan.
Näistä asioista me puhuttiin, näitä asioita mä yritän ilmaista laittamalla
rasteja kohtiin E, H, U ja M, painoarvoin E, T, K. Akateemisesta puolesta ei
tarvitse puhua, mutta miten mä viestitän nää asiat näillä annetuilla
vaihtoehdoilla.
Helmikuun 9. on K:n ja 19. M:n erityisopetussuunnitelmapalaverit, IEP tai HOJKS.
Mielenkiinnosta kysyn tuosta viimeisestä kuvasta: Millainen lämpötila siellä on kun pojilla on shortsit ja toppaliivit?
VastaaPoistaNelisentoista astetta ja pieni tihkusade :)
Poista