Anna kyseli
jannujen eskarista.
Eskareita meillä on kaksi kummankin pojan käydessä omaa kouluaan. O käy yksityistä Pre-K
luokkaa pienessä luterilaisessa koulussa. K taas on koulupiirin
erityisopetuksen eskariyksikössä tien toisella puolella. K:n koulun toimintaa
sääntelee koulupiirin opetussuunnitelma, kun O:n koulussa noudatetaan luterilaisen
kirkon omaa esiopetuksen opetussuunnitelmaa. K:n koulu on tarkkaan valvottu ja
O:n koulu taas ns. ”villi” koulu, jonka opetustuloksia ei oikeastaan valvo
kukaan tai mikään.
O:n koulu on
sellainen mukava ja pieni, pienen seurakunnan koulu. Toiminta on
pienimuotoista, vanhemmat ja opettajat tuntevat kaikki toisensa. Luokkia on
koulussa kolme, 3 vuotiaiden ti/to ryhmä, 3-4 vuotiaiden ma/ke/pe ryhmä ja sit
se Pre-K, 4-5 vuotiaiden, koulunsa aloittavien ryhmä jossa useimmat lapset on valitsemanaan
neljänä päivänä viikossa. Opettajia on jokaisessa luokassa yksi, tai siis opettaja ja sit opettajalla avustaja.
Kyllä sieltä
kerran kuukaudessa jotakin lappusia tulee kotiin, jos ne vaan muistais lukea.
Sen tiedän että ne aloittaa aamunsa harjoittelemalla kirjoittamista ja
kirjaimia. Tällä hetkellä aiheena on erilaisten ilmastoalueitten eläimet.
Maanantaisin niillä on köksää, torstaisin pastorin tunti. Retkillä ne käy
suunnilleen kerran kuukaudessa. Koulupäivän aikana keskitytään akateemisten
taitojen lisäksi koulunkäyntivalmiuksiin eli oman vuoron odottamiseen,
siirtymisiin, pukemiseen, riisumiseen, koululaukun pakkaamiseen jne. O ei saa koulustaan kotitehtäviä.
Koulumaksu O:n
koulusta on täkäläisittäin puoli-ilmainen $295/kk.
K:n luokka on
integroitu erityisryhmä. Valtaosa lapsista on erityislapsia ja joukkoon on
sekoitettu kourallinen tukilapsia. Opettajia on kaksi, opettaja ja
erityisopettaja. Sen lisäksi ryhmässä on koulunkäyntiavustaja ja kahdesti
viikossa näitten lisäksi toimintaterapeutti, puheterapeutti ja fysioterapeutti.
Ryhmän lasten ikä
vaihtelee 3-5 vuoden välillä. Tukilapset ovat kaikki 4-vuotta täyttäneitä.
Koulusta tulee
kotiin raportti joka perjantai. Samassa kansiossa tulee viikon
kotitehtäväpaketti. Sen lisäksi erityisopelta tulee viikonlopun aikana sähköpostia
jossa kerrotaan tärkeimmät, tarvitaanko luokassa jotakin? Viimeksi pyydettiin
vesivärejä. Tän viikon kirjeessä kannustettiin kotona harjoittamaan lapsen kouluvalmiuksia,
pukemista, riisumista ja niitä aakkosia.
viikon läksyt... |
Suurinosa
koulupäivästä on pienryhmätoimintaa. Lapset on tavallaan jaettu tasoryhmiin.
Päivän aikana erityisope keskittyy myös erikseen lasten erityistarpeisiin.
Luokassa opetellaan isot ja pienet kirjaimet, kirjoittamista, hienomotoriikkaa,
silmän ja käden koordinaatiota. Niillä on erikseen matikkatuokio, jossa tällä
hetkellä harjoitellaan yhteen- ja vähennyslaskua numeroilla yhdestä viiteen.
Tämänhetkinen
teema luokassa on maatalous, ja viikon aihe oli maatilan koneet. Tämän teeman
puitteissa tehdään sit ne muut asiat. Akateemisiin taitoihin ja
ryhmässätoimimisen taitoihin panostetaan paljon, onhan suurimmalla osalla
näistä lapsista monenlaisia haasteita koulunkäynnin suhteen. Viimeisessä
kirjeenvaihdossa open kanssa puhuttiin siitä että akateemisesti lahjakas K ei
jaksa keskittyä tehtäviin, ja että K:n sosiaaliset taidot ovat jo pari vuotta
ikätovereita jäljessä.
Valtaosa luokasta
kulkee kouluun bussilla. Bussi hakee lapset kotoa kouluun ja palauttaa koulun
jälkeen takaisin kotiovelle. Bussilla kulkeminen on olennainen osa
koulunkäynnin harjoittelua ja siihen kannustetaan.
K:n koulu ei
maksa meille mitään. Tukilapset maksavat kuukausittaisen koulumaksun $350.
Kummallakin
pojalla on hyvä ja kokenut opetustiimi. Lähestymistapa on kouluissa erilainen,
onhan ryhmäkoossakin aikalailla eroa. O:n luokassa on kymmenen. K:lla
seitsemäntoista. K:n luokan lapsista valtaosalla on erityistarpeita.
O:n kouluvuoden eka haaste oli opettajan nimi. Mrs Heimbigner kun ei oo helpommasta päästä sen enempää lausua kuin kirjoittaa. K kutsuu sitä edelleen purilaiseksi, Mrs Hamburger. O tykkää eniten Ms Brennasta, Brenna kun on nuori ja kaunis; "She's so pretty!" K:lla on aina ollut silmää naiskauneudelle ja K tykkää omasta opettajastaan koska; "Oh Ms Michelle, she has such beautiful long hair..."
M:n koululla oli eilen infotilaisuus koulunsa aloittavien vanhemmille. Kävin hakemassa nivaskan lomakkeita täytettäväksi reilun viikon päässä olevaa kouluun ilmoittautumista varten. Koulun jälkeen K kaivoi koulurepustaan muutaman lisäpaperin tähän lomakenivaskaan. Helmikuun 11. me tiedetään meneekö ne kokopäiväryhmään vai puolipäiväkouluun ekaksi vuodeksi.
Kommentit
Lähetä kommentti