Siirry pääsisältöön

meri tuli takaisin



Tiistaiaamuna olen ensin istunut tunnin vapaaehtoisena M:n kuoroharjoituksissa, katsonut kun yksi kuorolainen oksentaa kokolattiamatolle kesken harjoitusten, taluttanut lapsen terveydenhoitajan huoneeseen, ilmoittanut koulusihteerille tilanteesta ja palannut kuoroharjoituksiin ihailemaan musiikinopen kunnianhimoista kevätkonserttilauluvalikoimaa, onhan listalla Beatlesin Blackbird ja Bachin Jubilate! Alleluia! Vapaaehtoisen vanhemman tehtävänä on hoitaa kaikkien kuorolaisten sisäänkirjautuminen ja tarvittaessa oksentelijat ulos huoneesta ja hankkia paikalle siivousapu.



Vähän ennen yhdeksää olen toivottanut M:lle hyvää koulupäivää ja käynyt hakemassa itselleni opettajainhuoneesta kupin kahvia. Vaihdan kuulumiset erityisopen kanssa ja erityisope kommetoi M:n silmätulehdusta. Erityisopen kanssa nauretaan sitä tosiasiaa että M kertoo kaiken, siis oikeesti kaiken. Jos M:lla on ummetusta tietää siitä jokainen vastaantulija, samoin kuin meidän lomasuunnitelmista, mun allergisesta reaktiosta, Fredden töistä ja poikien siitepölyallergiasta. M ei suodata, se kertoo koko totuuden, juuri sellaisena kuin se on. On hetkiä jolloin en panis yhtään pahitteeks sitä suodatinta.

Siirryn kouluterveydenhoitajan huoneeseen. Leikin muutaman tunnin terveydenhoitajaa. Lähetän kaksi lasta kotiin, soitan yhden vanhemmille liikuntatunnilla tapahtuneesta päävammasta, laastaroin muutaman naarmun ja tarjoan keskusteluapua yhden kipeän vatsan omistajalle. Lopulta vatsakipu helpottaa ja oppilas palaa luokkaan kirjoittamaan aineensa loppuun. Joskus pieni tauko helpottaa.



Hiljaisina hetkinä luen kirjaa puhelimen ruudulta. Hetkittäin nauran ääneen, toiset hetket pistää kipeästi ja nostaa esiin muistoja. Hyvän kirjan pitääkin koskettaa. Kirjan pojan autismi on vaikeampaa kuin autismi meidän perheessä ja silti niin katkeransuloisen tuttua. Vastahakoisesti lasken puhelimen pöydälle asiakkaan saapuessa kouluterveydenhoitajan huoneeseen.



Muistan elävästi miten autossa soi Ultra Bran Siili. Se soi loputtomasti. Se soi satoja kertoja, kerta toisensa jälkeen ja jokainen kerta kun Fredde päätti että meillä pitää olla sen verran selkärankaa että aikuisina valitaan mitä kuunnellaan, me lopulta palattiin aina siihen samaan – siiliin. Vain toinen autistisen lapsen vanhempi ymmärtää miksi. Ymmärtää miksi meillä ei ollut vaihtoehtoja.

Nykyään autossa soi K:n valinnasta sen lempilaulu. Tällä kertaa vahingosta viisastuneena oon onnistunut rajaamaan tilanteen niin että sitä soitetaan vain silloin kun Fredde ei oo autossa, mutta aika monta kertaahan tuo on silti jo tullut kuultua.



Naurahdin kun muistin miten mekin leikittiin samaa leikkiä uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Hymyilin itsekseni niitä loputomia jonoja ja tarvetta järjestää asioita. Se on edelleen tallella. Ei niinkään ne jonot, vaan se tarve järjestää. Kun M ”leikkii” legoilla se järjestää ne koon ja värin mukaan tiettyyn järjestykseen. Kun se värittää tai piirtää pitää kyniä edelleen käyttää tietyn systeemin mukaan, M kutsuu sitä rytmiksi.

Muistan miten; ”meri tuli takaisin”, miten lapsi joka ei puhunut kommunikoi tällä lauseella. Se tuijotti ulos auton ikkunasta ja toisti tätä lausetta elokuvasta Muumipeikko ja pyrstötähti. Loputtomasti; ”meri tuli takaisin”. Se katsoi taivasta ja sanoi sen. Se osoitti metsää ja sanoi sen. Se juoksi puistossa syliin ja sopersi korvaan sen lauseen. Jossakin vaiheessa me lakattiin yrittämästä ymmärtää – meri tuli takaisin. Hyvä niin. Meri tuli takaisin. Edelleen Fredde joskus katsoo mua ja sanoo; ”meri tuli takaisin”

Mun heinäsirkka rajaton, ja siinä missä M kirkui ostoskärryissä vieraan ohittaessa meidät tai tullessa liian lähelle, K taas halasi kaikki ja moiskautti pusun poskelle. Niin kaupan kassalle kuin muille asiakkaille. Useimmista se oli suloista, joistakin selkeästi vähän ahdistavaa ja musta ihan puhtaasti pelottavaa. 

Nauran ääneen ja mietin miten K:lla on tapana kysyä kaikilta vastaantulijoilta kuinka vanhoja ne on. Nolostun ja muistutan lasta ettei se ole kohtelias kysymys. K ei ymmärrä miksi ja kysyy saman kysymyksen taas seuraavalta. K on valmis aloittamaan keskustelun missä tahansa ja kenen tahansa kanssa, valitsemastaan aiheesta, paitsi jos kyseessä on toinen lapsi. 

Kipeästi muistan meidän muskarit ja miten M pakeni pianon taakse piiloon, kieltäytyi leikkimästä laululeikkejä muitten kanssa ja pelkäsi kuollakseen sitä kappaletta joka imitoi mehiläisiä. Eläydyn vahvasti myös kirjoittajan vanhemmuuteen, niihin hetkiin kun erityislapsen vanhempi joutuu luopumaan omasta mielikuvastaan kerta toisensa jälkeen. Oli kyse muskarista, jalkapalloharkoista tai synttäreistä. Ei ole elokuvien synttäreitä, on sellaiset synttärit kuin lapselle sopii. Harvemmin mielikuvat ja totuus kohtaavat ja kerta toisensa jälkeen luopuu hiljaa unelmastaan vaihtaen tilalle toisenlaisen totuuden. Ei huonomman, mutta erilaisen kuin omissa mielikuvissa.

Vähintään kerran päivässä joudun kirjaimellisesti edelleen tukkimaan K:n suun. O osaa jo tehdä saman, ja se sanoo veljelleen et älä kysele enää. K jää jumiin ja jankuttaa samaa asiaa rikkinäisen levyn lailla... Kuinka isoksi sun koira kasvaa? Kasvaako se näin isoksi? Mistä tiedät miten isoksi se kasvaa? Entä jos se jää pienemmäksi? Kuinka isoksi sen pitäis kasvaa? Mistä tiedät että se kasvaa sen kokoiseksi? Koska se on niin iso? Tuleeko siitä näin iso? Tämä jatkuu kunnes vastaaja läkähtyy kysymystulvaan tai joku auttaa K:ta jatkamaan seuraavaan aiheeseen.


Jos harmaassa on miljoonia - tai ainakin viisikymmentä - erilaista sävyä, on näin myös autismin kohdalla. Ei ole kahta samanlaista autistia, ei ole yksiselitteisiä vastauksia, ei edes yhden perheen sisällä. On autisminkirjo, ja autismilla yhtä monet kasvot kuin maailmassa on autistisia ihmisiä. Silti on olemassa tietty yhteenkuuluvuus, tunne yhteisymmärryksestä, tunne siitä että tietää mistä toinen puhuu vaikka omalla kohdalla tilanne olisikin toisennäköinen. 

Tänä aamuna bussipysäkillä herätti hilpeyttä se että sheriffi pysäytti koulubussin.
Toinen meidän bussikuskeista kaahaa niin että lapset tippuu penkeiltä, hyvä että pysäytti.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän