tiistai 7. heinäkuuta 2015

puhelimessa

ruusunen siirtyi aamuyöstä meidän sänkyyn


Mulla on teoria jonka mukaan kaikki isot laskut tulee aina lauantaipostissa. Etenkin sellaiset laskut, jotka edellyttää toimenpiteitä koska niihin liittyy voimakas ”Täh!!!” aka ”Whaaaaaaaat!” – faktori. Mä uskon et ne lähetetään niin et ne tulee lauantaina, jotta laskun saaja ehtii rauhoittumaan ennen kuin koittaa maanantai aamu ja se laskun vastaanottaja voi kääriä hihat ylös ja ryhtyä puhelinrumbaan. Asioiden hoitaminen vakuutusyhtiöiden ja muiden byrokraattisten instanssien kanssa – lue laskutusosastot – kun vaatii aikaa ja pitkää pinnaa.

Eilen meidän vieraat lähtivät kiertämään kaupunkia keskenään. Jannut nukkui melkein yhdeksään ja se sunnuntaina maailmanlopun kohdannut esikoinen porskutteli ruususen unta yli puolenpäivän, nukkuen liki viidentoista tunnin yöunet. Mä käärin heti aamusta hihat ylös ja kasasin eteen päivän ohjelman:
  1. Soita vakuutusyhtiöön
  2. Soita lastenlääkäriaseman laskutusosastolle
  3. Soita uuteen vakuutusyhtiöön
  4. Soita apteekkiin
  5. Soita lastensairaalan leikkausaikataulusuunnittelijalle


Aloitan kahvikupillisen kanssa siitä ekasta vakuutusyhtiöstä. Yllättäen puhelinjonossa menee alle kymmenen minuuttia ja saan puhelimeen asiakaspalvelija Brody. Mielessäni näen sellaisen pitkätukkaisen parrakkaan lumilautailevan nuoren miehen, joka juo paljon kaljaa kavereitten kanssa. Esitän Brodylle kysymykseni. Miten on mahdollista ettei lapsen 5-vuotis lääkärintarkastusta korvata? Brody sanoo hetkonen ja tutkii asiaa. Brody tutkii asiaa vähän lisää ja kuulen miten Brody kuvitteellisesti rapsuttaa päätään. Jatkan kertomalla Brodylle että samalla viikolla myös toinen lapsi oli 5-vuotis lääkärintarkastuksessa ja se korvattiin. Brody vastaa että se on varmasti laskutettu eri diagnoosin alla. Mä kerron Brodylle että laskutuskoodi on sama kummassakin ja säästän Brodyn aikaa kertomalla että kummankin tapahtuman laskutuskoodi on 99393. Brody raapii päätään vähän lisää ja vartin keskustelun jälkeen on samaa mieltä mun kanssa siitä ettei tässä ole mitään järkeä. Me päädytään yhteistuumin lähettämään kyseinen tapahtuma uudestaan käsittelyyn ja liittämään siihen veljen käsitelty ja maksettu tapahtuma mukaan. Brody kertoo että uudelleen käsittelyyn menee yleensä 30-60 päivää.

Soitan lastenlääkäriaseman laskutukseen ja pääsen taas jonoon. Kuuntelen jonotusmusiikkia ja saan aina välillä väliviestin joka menee suurinpiirtein näin: ”Arvostamme asiakkuuttanne ja pahoittelemme jonotusta. Kaikkia asiakaspalvelijamme auttavat tällä hetkellä muita asiakkaita”. Kymmenen minuutin kohdalla mut lempataan ulos jonosta lauseella: ”On tapahtunut odottamaton virhe. Ole ystävällinen ja soita uudestaan.” Tämä toistuu kolme kertaa ja siirrän sen lastenlääkäriaseman laskun seuraavaan pinoon. Yritän soittaa uudestaan joskus tulevaisuudessa – ehkä.

Keitän lisää kahvia, katson ja vilkaisen kelloa. Aloitin puhelinrumban ennen yhdeksää ja kello on kymmenen.

Istun soittamaan uuteen vakuutusyhtiöön. Pääsen taas jonoon ja kuuntelen jonotusmusiikkia ja pahoitteluviestiä vuorotellen. Samalla selailen naamiksen tapahtumia. Lopulta mun on pakko mennä vessaan ja päätän puhelun. Käytyäni pissalla soitan uudestaan. Tällä kertaa saan puhelimeen ihmisen jokam laittaa mut suoraan oikeaan jonoon. Nauhoite ilmoittaa jonotusajaksi noin 49 minuuttia, mutta tarjoaa mahdollisuutta varata paikka jonossa niin että asiakaspalvelija soittaa mulle kun on mun vuoro. Tartun tähän mahdollisuuteen. Odotellessa rakennan legoista asuntoauton K:lle.

Puhelin soi ja puhelimessa on tällä kertaa Jason. Kerron Jasonille että haluan varmistaa uuden vakuutuksen olevan voimassa, ja tarkistaa vieläkö he tarvitsevat jotakin. Jason kysyy multa tietoja; nimi, osoite, puhelinnumero, sotun neljä viimeistä. Jason tutkii asiaa ja pyytää mua odottamaan. Vakuutus on voimassa. Kaikki tarvittavat paperit on toimitettu heille – eli todistus siitä miksi edellinen vakuutus päättyi ja ketkä kuuluivat vakuutukseen. Jason on ystävällinen ja kertoo että meidän vakuutuskortit on jo postissa, mutta tarjoutuu silti antamaan mulle kaikki ne tiedot joita tarvitsen käyttääkseni terveydenhuoltopalveluita. Päätän puhelun rustattuani paperille vakuutusnumeron, vakuutuksen ryhmänumeron, apteekin asiakasnumeron ja apteekin ryhmänumeron.

Seuraavaksi päivitän meidän uuden vakuutuksen apteekkiin ja ystävällinen apteekintäti Christina kertoo että K:n lääke maksaa viidentoista taalan sijasta kolme tällä uudella vakuutuksella. Proaktiivisesti Christina päivittää vakuutustiedot kaikille perheenjäsenille.

Jätän viestin lastensairaalan leikkausaikataulusuunnittelijalle ja jään odottamaan soittoa. Puhelimen nauhoite lupaa soiton vuorokauden kuluessa viestistä.

ruusunen on herännyt


M herää, syö aamiaiseksi sitä samaa ja me siirrytään yläkertaan katsomaan Maija Poppasta. Laitan pyykkikoneeseen ensimmäisen lastin pyörimään, ja pesen iltapäivän aikana kolme koneellista vaatteita.

Puhelin soi ja puhelimessa on Amber lastensairaalasta. Me luetaan mun kalenteria ja lääkärin kalenteria ja K:n leikkausajaksi järjestyy elokuun viides. Kysyn Amberilta josko me voitais saada sellainen lapsille suunnattu tietopaketti tulevasta toimenpiteestä helpottamaan jännitystä ja pelkoa. Amber neuvoo mut lastensairaalan nettisivuille paikkaan, josta saan tulostettua värityskirjan leikkauspäivästä ja josta löytyy myös pelkopolin puhelinnumero. Jätän viestin myös sinne. Tiedän kokemuksesta että pelkopoli järjestää niin että K saa leikkauspäivänä vähän erityistä huomiota, ja mä saan olla mukana kaikkialla muualla paitsi salissa. Lapsi myös nukutetaan mun läsnäollessa.

Amber yhdistää mut laskutusosastolle, jotta mä saan päivitettyä myös heille meidän vakuutustiedot. Nyt puhelimessa on Jessica. Annan Jessicalle kaikki uuden vakuutuksen tiedot ja se poistaa vanhan vakuutuksen.


Kuusi tuntia ensimmäisen puhelun jälkeen puhelinasiat on jotakuinkin hoidettu, lukuunottamatta lastenlääkäriasemanlaskutusosastoa, se numero lemppaa mut edelleen pihalle.


4 kommenttia:

  1. Mä hengästyin jo pelkästä tämän lukemisesta. Aikamoista selvittelyrumbaa, huh huh.

    Mullekin on parisen kertaa käynyt joissakin puhelinpalveluissa niin, että sieltä jonosta lentää pihalle sen jonkun 20-30 minuutin odottelun jälkeen. Hirveän mukavaa, kun toimivat tuolla tavalla... Muistan, että tällä tavalla kävi joskus Suomessakin (taisi olla joku teleoperaattorin jono), eli taitaa olla universaali ongelma. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa kaikki puhelinpalvelut olla nykyään samanlaisia.

      Poista
  2. Huoh toi puhelimessa jonottelu on kyllä niin tuttua Suomessakin. Tänä kesänä on tullu hoidettua kans tosi paljon asioita. Terveyskeskukseen en oo jaksanu enää soittaa ku sieltä kans lempattiin jonosta, vakuutusyhtiöön yritin kaks viikkoa soittaa ja lopulta sain nettipalvelussa ahdistelun jälkeen jonkun kiinni. Verotoimiston puhelinpalvelu toimii kiitettävästi, Kelalle pitää jonottaa mutta sinnekin pääsee.

    VastaaPoista

Kokeillaan miten tää kommentointi sujuu näin... Kerro mitä mietit. Jos et halua rekisteröityä, olet tervetullut laittamaan mulle sähköpostia tahdonasiat@gmail.com, tai kommentoimaan Facebookin kautta.