ruusunen siirtyi aamuyöstä meidän sänkyyn |
Mulla on teoria
jonka mukaan kaikki isot laskut tulee aina lauantaipostissa. Etenkin sellaiset
laskut, jotka edellyttää toimenpiteitä koska niihin liittyy voimakas ”Täh!!!”
aka ”Whaaaaaaaat!” – faktori. Mä uskon et ne lähetetään niin et ne tulee
lauantaina, jotta laskun saaja ehtii rauhoittumaan ennen kuin koittaa maanantai
aamu ja se laskun vastaanottaja voi kääriä hihat ylös ja ryhtyä puhelinrumbaan.
Asioiden hoitaminen vakuutusyhtiöiden ja muiden byrokraattisten instanssien
kanssa – lue laskutusosastot – kun vaatii aikaa ja pitkää pinnaa.
Eilen meidän
vieraat lähtivät kiertämään kaupunkia keskenään. Jannut nukkui melkein
yhdeksään ja se sunnuntaina maailmanlopun kohdannut esikoinen porskutteli
ruususen unta yli puolenpäivän, nukkuen liki viidentoista tunnin yöunet. Mä
käärin heti aamusta hihat ylös ja kasasin eteen päivän ohjelman:
- Soita vakuutusyhtiöön
- Soita lastenlääkäriaseman laskutusosastolle
- Soita uuteen vakuutusyhtiöön
- Soita apteekkiin
- Soita lastensairaalan leikkausaikataulusuunnittelijalle
Aloitan
kahvikupillisen kanssa siitä ekasta vakuutusyhtiöstä. Yllättäen puhelinjonossa
menee alle kymmenen minuuttia ja saan puhelimeen asiakaspalvelija Brody.
Mielessäni näen sellaisen pitkätukkaisen parrakkaan lumilautailevan nuoren
miehen, joka juo paljon kaljaa kavereitten kanssa. Esitän Brodylle kysymykseni.
Miten on mahdollista ettei lapsen 5-vuotis lääkärintarkastusta korvata? Brody
sanoo hetkonen ja tutkii asiaa. Brody tutkii asiaa vähän lisää ja kuulen miten
Brody kuvitteellisesti rapsuttaa päätään. Jatkan kertomalla Brodylle että
samalla viikolla myös toinen lapsi oli 5-vuotis lääkärintarkastuksessa ja se
korvattiin. Brody vastaa että se on varmasti laskutettu eri diagnoosin alla. Mä
kerron Brodylle että laskutuskoodi on sama kummassakin ja säästän Brodyn aikaa
kertomalla että kummankin tapahtuman laskutuskoodi on 99393. Brody raapii
päätään vähän lisää ja vartin keskustelun jälkeen on samaa mieltä mun kanssa
siitä ettei tässä ole mitään järkeä. Me päädytään yhteistuumin lähettämään
kyseinen tapahtuma uudestaan käsittelyyn ja liittämään siihen veljen käsitelty
ja maksettu tapahtuma mukaan. Brody kertoo että uudelleen käsittelyyn menee
yleensä 30-60 päivää.
Soitan
lastenlääkäriaseman laskutukseen ja pääsen taas jonoon. Kuuntelen
jonotusmusiikkia ja saan aina välillä väliviestin joka menee suurinpiirtein
näin: ”Arvostamme asiakkuuttanne ja pahoittelemme jonotusta. Kaikkia
asiakaspalvelijamme auttavat tällä hetkellä muita asiakkaita”. Kymmenen
minuutin kohdalla mut lempataan ulos jonosta lauseella: ”On tapahtunut
odottamaton virhe. Ole ystävällinen ja soita uudestaan.” Tämä toistuu kolme
kertaa ja siirrän sen lastenlääkäriaseman laskun seuraavaan pinoon. Yritän
soittaa uudestaan joskus tulevaisuudessa – ehkä.
Keitän lisää
kahvia, katson ja vilkaisen kelloa. Aloitin puhelinrumban ennen yhdeksää ja
kello on kymmenen.
Istun soittamaan
uuteen vakuutusyhtiöön. Pääsen taas jonoon ja kuuntelen jonotusmusiikkia ja
pahoitteluviestiä vuorotellen. Samalla selailen naamiksen tapahtumia. Lopulta
mun on pakko mennä vessaan ja päätän puhelun. Käytyäni pissalla soitan
uudestaan. Tällä kertaa saan puhelimeen ihmisen jokam laittaa mut suoraan
oikeaan jonoon. Nauhoite ilmoittaa jonotusajaksi noin 49 minuuttia, mutta
tarjoaa mahdollisuutta varata paikka jonossa niin että asiakaspalvelija soittaa
mulle kun on mun vuoro. Tartun tähän mahdollisuuteen. Odotellessa rakennan
legoista asuntoauton K:lle.
Puhelin soi ja
puhelimessa on tällä kertaa Jason. Kerron Jasonille että haluan varmistaa uuden
vakuutuksen olevan voimassa, ja tarkistaa vieläkö he tarvitsevat jotakin. Jason
kysyy multa tietoja; nimi, osoite, puhelinnumero, sotun neljä viimeistä. Jason
tutkii asiaa ja pyytää mua odottamaan. Vakuutus on voimassa. Kaikki tarvittavat
paperit on toimitettu heille – eli todistus siitä miksi edellinen vakuutus
päättyi ja ketkä kuuluivat vakuutukseen. Jason on ystävällinen ja kertoo että
meidän vakuutuskortit on jo postissa, mutta tarjoutuu silti antamaan mulle
kaikki ne tiedot joita tarvitsen käyttääkseni terveydenhuoltopalveluita. Päätän
puhelun rustattuani paperille vakuutusnumeron, vakuutuksen ryhmänumeron,
apteekin asiakasnumeron ja apteekin ryhmänumeron.
Seuraavaksi
päivitän meidän uuden vakuutuksen apteekkiin ja ystävällinen apteekintäti Christina
kertoo että K:n lääke maksaa viidentoista taalan sijasta kolme tällä uudella
vakuutuksella. Proaktiivisesti Christina päivittää vakuutustiedot kaikille
perheenjäsenille.
Jätän viestin
lastensairaalan leikkausaikataulusuunnittelijalle ja jään odottamaan soittoa. Puhelimen
nauhoite lupaa soiton vuorokauden kuluessa viestistä.
ruusunen on herännyt |
M herää, syö
aamiaiseksi sitä samaa ja me siirrytään yläkertaan katsomaan Maija Poppasta.
Laitan pyykkikoneeseen ensimmäisen lastin pyörimään, ja pesen iltapäivän aikana
kolme koneellista vaatteita.
Puhelin soi ja
puhelimessa on Amber lastensairaalasta. Me luetaan mun kalenteria ja lääkärin
kalenteria ja K:n leikkausajaksi järjestyy elokuun viides. Kysyn Amberilta
josko me voitais saada sellainen lapsille suunnattu tietopaketti tulevasta
toimenpiteestä helpottamaan jännitystä ja pelkoa. Amber neuvoo mut
lastensairaalan nettisivuille paikkaan, josta saan tulostettua värityskirjan
leikkauspäivästä ja josta löytyy myös pelkopolin puhelinnumero. Jätän viestin
myös sinne. Tiedän kokemuksesta että pelkopoli järjestää niin että K saa
leikkauspäivänä vähän erityistä huomiota, ja mä saan olla mukana kaikkialla muualla
paitsi salissa. Lapsi myös nukutetaan mun läsnäollessa.
Amber yhdistää
mut laskutusosastolle, jotta mä saan päivitettyä myös heille meidän
vakuutustiedot. Nyt puhelimessa on Jessica. Annan Jessicalle kaikki uuden
vakuutuksen tiedot ja se poistaa vanhan vakuutuksen.
Kuusi tuntia
ensimmäisen puhelun jälkeen puhelinasiat on jotakuinkin hoidettu, lukuunottamatta
lastenlääkäriasemanlaskutusosastoa, se numero lemppaa mut edelleen pihalle.
Mä hengästyin jo pelkästä tämän lukemisesta. Aikamoista selvittelyrumbaa, huh huh.
VastaaPoistaMullekin on parisen kertaa käynyt joissakin puhelinpalveluissa niin, että sieltä jonosta lentää pihalle sen jonkun 20-30 minuutin odottelun jälkeen. Hirveän mukavaa, kun toimivat tuolla tavalla... Muistan, että tällä tavalla kävi joskus Suomessakin (taisi olla joku teleoperaattorin jono), eli taitaa olla universaali ongelma. :)
Taitaa kaikki puhelinpalvelut olla nykyään samanlaisia.
PoistaHuoh toi puhelimessa jonottelu on kyllä niin tuttua Suomessakin. Tänä kesänä on tullu hoidettua kans tosi paljon asioita. Terveyskeskukseen en oo jaksanu enää soittaa ku sieltä kans lempattiin jonosta, vakuutusyhtiöön yritin kaks viikkoa soittaa ja lopulta sain nettipalvelussa ahdistelun jälkeen jonkun kiinni. Verotoimiston puhelinpalvelu toimii kiitettävästi, Kelalle pitää jonottaa mutta sinnekin pääsee.
VastaaPoistaVoimia puhelinrumbaan myös sinne :)
Poista