Eilen ne sit oli.
Ekaks K:n erityisopetussuunnitelma IEP palaveri ja sit M:n vanhempainilta – tai
siis Curriculum Night joss käydään läpi, no sitä opetussuunnitelmaa.
K tai ekan kerran
kysyä seitsemän aikaan aamulla et koska se menee kouluun ja sen jälkeen sama
kysymys toistui vartin välein aina siihen hetkeen kunnes vastaus oli – NYT.
Jossakin vaiheessa tuli kriisi siitä et mennään omalla autolla eikä
koulubussilla, mutta lopulta tärkeintä oli päästä sinne kouluun. Jopa ajomatkalla
se oli huolissaan jos vaikka eksytään...
K ei ollut ainoa
josta oli kivaa mennä koululle. Tultiin sinne just kun luokat tyhjeni ja
opettajat vei lapsia busseilleen ja tulihan siinä K:n tulevaa luokkaa kohti
kulkiessa halattua varmaan kymmentä opea ja vaihdettua M:n kuulumisia neljän
tai viiden kanssa.
K:n eskariope oli
se josta näen painajaisia, se joka pakottaa kaikki lapset käyttämään takkia ja
vetämään hupun päälle... ehkä mä tällä kertaa – useamman vuoden kokemuksella –
osaan pitää puoleni paremmin, silloin sen oli helppo kävellä mun yli kun oltiin
uusia ja mä kokematon tässä erkkatouhussa. Erityisopen kanssa kävi taas munkki,
vai pitäiskö sanoa Paavi, kun open nimi on Ms Paavi... se kun on kaikkien
koulun erityisopejen erityisope eli kokemusta ainakin on.
Itse palaveri oli
odotetusti lyhyt ja ytimekäs, pikainen kujanjuoksu K:n suunnitelmasta, nimet
paperiin ja ulos... koulu alkaa maanantaina ja kunnes koulukuljetus saadaan
järjestettyä pitää mun ilmeisesti kyetä jakamaan itseni maanantaina kahteen ja
tiistaina kolmeen eri paikkaan. En panis hanttiin jos ne vaikka pistäis
hösseliks ja sais sen bussiin jo heti alusta.
K:n kouluta
kaahaus M:n koululle, M kyytiin ja balettiin ja baletista kaahaten kotiin ja
vanhempainiltaan...
tylsääääää oottaa siskoa baletista... tylsäääää vaikka me käytiin kirjastossa ja kävelyllä ja.... |
Kyllä on
koulunkäynti muuttunut omista kouluajoista – varmasti myös Suomessa. Ekaks
istuttiin jumppasalissa ja kuunneltiin opetussuunnitelmaa... miten ne on
tarkoitus tänä vuonna opettaa lukemaan, kirjoittamaan, keskustelemaan ja
laskemaan. Mitä ne tekee tiedeaineissa, taideaineissa, ja mitä tarkoittaa
kansalaistaito tai yhteiskuntatieteet viisivuotiailla. Olin vaikuttunut. Ennen
kaikkea olin ihan älyttömän vaikuttunut lapsilähtöisyydestä, siis sen ihan
yleisen opetussuunnitelman lapsilähtöisyydestä ja siitä miten lasta
kannustetaan tekemään virheistä huolimatta – yrityksen ja erehdyksen kautta.
Olin vaikuttunut
siitä että tän vuoden lopussa tavoite on että noi osaa kirjoittaa sekä
fiktiivistä että asiatekstiä, lukea, soveltaa lukemaansa laskea yhteen ja
vähennyslaskua kokonaisluvuilla 0-100. Tän viimeisen M jo toki osaa, mutta
silti.
Lokakuussa on
tavoitekeskustelut. Mä oli kuvitellut et se on se vanhanaikainen systeemi jossa
opettaja kertoo vanhemmalle miten sen lapsi pärjää... Ei toki. Lapsi itse
suunnittelee tavoitteensa syyslukukaudelle ja niitä lapsen määrittelemiä
tavoitteita käydään läpi lapsen ja vanhemman ja opettajan yhteistyönä tässä
tavoitepalaverissa. Tammikuussa tavataan uudelleen ja katsotaan miten homma
etenee...
Jumppasalista
jakaannuttiin luokkiin ja opet sai puhua omista tavoitteistaan,
opetusmenetelmistään ja systeemeistään.
Rva Juna on
edelliseltä ammatiltaan molekyylibiologi ja musta tuntuu että siitä tulee mun
uusi idoli. Se kielsi vanhempia tekemästä lastensa kotitehtäviä – kiitos. Se
käski vanhempia lukemaan lapsilleen, mieluiten 20 minuuttia päivässä – ihanaa.
Se käski vanhempia lukemaan – vessassa, sängyssä, sohvalla, keittiössä,
odotushuoneissa... lehtiä, kirjoja, artikkeleita, tietokoneruudulta,
kauppakuitista... jotta lapset näkee vanhempiensa lukevan.
Se kertoi että
nää ekat koulutehtävät ja kotitehtävät on naurettavan helppoja – niin helppoja
et mä ajattelin et en ollut ymmärtänyt niitä – siksi että lapset oppis
kuuntelemaan ohjeita myös silloin kun ne kuvittelee heti tietävänsä mitä pitää
tehdä ja miten... LOISTAVAA!
Mä luulen et
mäkin haluan mennä alakouluun!
Kommentit
Lähetä kommentti