Testit takana.
Läsnä toimintaterapeutti ja koulupsykologi. K oli oma itsensä, iloinen
ikiliikkuja.
Kun M:aa
testattiin mä en ollut edes päättänyt haluanko sitä erityisopetukseen vai
pitäiskö meidän kieltäytyä jos se sinne pääsis, testitilanne tuntui
kaoottiselta ja mulla oli jotenkin koko ajan sellainen tunne et ne piti mua
ihan pimeenä kun olin kiikuttanut lapseni sinne. Tulokset sain aikanaan
puhelimitse, kun koulupsykologi soitti ja tarjos M:lle paikkaa koulussa. Vielä
erityisopetussuunnitelmapalaverissa istuin toinen jalka oven välissä,
erityisopetuslainsäädäntö oli vierasta ja pelkäsin leimaavani lapsen jos
allekirjoittaisin paperin. Kantaisiko loppuelämäsnsä erityisyyden leimaa
niskassaan...
Tänään tilanne
oli toinen. Aika on toinen. Tunnen erityisopetusohjelman. Tiedän oikeuteni ja
tiedän, muutenkin kuin teknisesti, että erityisopetukseen päästään. Sinne ei
kukaan joudu. On etuoikeus päästä tähän opetusohjelmaan ja saada sitä kautta
parhaat mahdolliset valmiudet. M on autistinen ilman
erityisopetussuunnitelmaakin, on parempi että lapsen ongelmat tiedetään,
tunnistetaan ja että lasta osataan tukea tarvittavalla tavalla. Ongelman
piilottamisesta ei hyödy kukaan. Kaikkein vähiten lapsi itse.
Toimintaterapeutti
testas, psykologi jututti mua ja samalla tarkkaili K:n touhuja. Välillä ne
kommentoi toisilleen. Ne kiitti siitä paperinivaskasta jonka toin mukanani ja
sit mä täytin taas lomakkeita... sensorisen profiilin olen täyttänyt jokaisesta
lapsestani jo useampaan kertaan, tuttu kaavake, tutut kysymykset. Toinen
kaavake oli sosiaalisestakäyttäytymisestä, käyttäytymisongelmista,
ylivilkkaudesta ja autismista. Sit taas puhuttiin ja tuumattiin ja
tarkkailtiin. K kiipes toimintaterapeutin syliin ja halas sitä. Se siirtyi leikistä
toiseen ja kysyi tehtävien aikana saisko jo lopettaa. Se kieri lattialla ja
kosketteli kaikkea. Se halus tietää mitä tehdään seuraavaksi. Lopulta psykologi
ja terapeutti poistui huoneesta ja sanoi palaavansa kohta takaisin.
Ne tuli takaisin
huoneeseen laminoidin gaussin kellokäyrän kanssa. Se oli jaettu väreihin...
keskellä oli sininen – ne tavikset tai keskivertolapset, sen vieressä oli
keltainen, keltaista seurasi oranssi ja lopulta punainen. K:ta mitattiin
hienomotorisissa taidoissa, sensorisessa integraatiossa, sosiaalisissa
taidoissa ja käyttäytymisessä. Hienomotorisissa taidoissa K oli sinisessä
sektorissa, kaikessa muussa me sit landattiinkin joko keltaisin ja oranssin
rajalle tai punaiselle. Psykologi sivusi puheessaan sekä autisminkirjoa, että
ADHD:ta. K:lle suositellaan myös toimintaterapeuttia tueksi ryhmään. Koulu
alkanee parin viikon sisällä.
Tuntuu
hullunkuriselta olla hillittömän onnellinen, iloinen ja helpottunut.
Tämä oli hirveän kiinnostava postaus! Osaat niin selkeästi kuvata tapahtumia, että niihin eläytyy helposti.
VastaaPoistaOlipa hyvä, että tahdoit K:lle lisätutkimuksia. Kun olet kertonut niin paljon K:n jatkuvasta vauhtimenosta, on se tullut mieleen, että pelkkä sensorisen integraation häiriö kuulostaa tosiaan köykäiseltä, vain "työdiagnoosilta", eikä lopulliselta diagnoosilta.
Tuo kouluun pääseminen ja kaikkinainen lisäkuntoutus uusien arvioitten pohjalta tekee varmasti tosi hyvää K:lle.
Tuntuu varmasti mukavalta tietää, että älyllisesti ja motorisesti K on hyvällä tasolla. Kunhan vaan noita muita ongelmia saadaan sitten helpottumaan.
Mukavaa viikonloppua!
Miiru
Kiitos Miiru :) Eihän se SI-häiriö tosiaan jannun lopullinen diagnoosi ole.
Poista