Siirry pääsisältöön

eka todistus

Pakahdun - ylpeydestä. Siitä samasta ylpeydestä, johon moni muukin vanhempi pakahtuu. Me kaikki yritetään pitää se oikeissa mittasuhteissa, joskus paremmalla menestyksellä ja välillä taas huonommin. Tunne on universaali, se koskee kaikkia vanhempia jotka saavat  lapsensa todistuskirjekuoresta nykäistä esiin hyviä uutisia.


Mä oon aina ajatellut että on tarpeeksi hyvä, jos ne pärjää ja jos ne ei jää jälkeen. Keskinkertainen on hyvä. Keskinkertainen on riittävä. Jos putoaa alle keskitason pitää miettiä missä mättää ja miten auttaa eteenpäin. Aika näyttää miten noitten jannujen kanssa käy... M:n kohdalla mä luulen että meidän tarvitsee enemmän jarrutella kuin tukea ja kannustaa, ongelma kai tavallaan sekin, miten opettaa sille armollisuutta omaa itseään kohtaan? Miten opettaa hyväksymään riittävän hyvä?




Ne arvostellaan asteikolla 1-4. Se ykkönen tarkoittaa et jossakin mättää. Kakkonen on tässä vaiheessa kouluvuotta jo oikein hyvä ja tarkoittaa että lapsi on hyvää vauhtia oppimassa niitä taitoja joiden pitäis kesäkuun lopussa olla hanskassa. Kolmosella voi siirtyä hyvillä mielin seuraavalle luokalle ja sit on nelonen, se joka kertoo että tällä hetkellä opetettavat ja opiskeltavat asiat on liian helppoja – lapsi tarvitsee lisää haasteita.



Se että se pärjää matikassa ei ole mulle mikään ylläri, tekeehän se kotona – läksyinä – ekan ja tokan luokan tehtäviä. Lukemisessa mä näen että se edistyy, ja että kysymys lukemisesa on jo pidempään ollut enemminkin itseluottamus kuin taitokysymys. Tämä taas ratkes joululomalla kun se tajus et se osaa lukea K:n lempikirjaa K:lle, muropakettien sisällysluettelot ja kadunvarsien mainokset. 



Kirjoittaminen, siis ei tekstin tuottaminen sinällään, vaan ihan se tekninen suoritus ”handwriting”on useimmille autisminkirjolaisille hankalaa ja monilla on erityisopetussuunnitelmassa merkintä että koulutehtävät saa tehdä koneella käsin kirjoittamisen sijaan. Kun mä katson M:n todistusta on tämä alue se ainoa jossa ollaan sillä kakkostasolla. M:n kouluaineita on vaikeaa lukea kun käsiala on epäselvää ja käsi väsyy niin helposti ettei sillä tahdo jaksaa kirjoittaa... Se, että se on vielä vasurikin ei ainakaan helpota tilannetta meidän oikeakätisten maailmassa.

M:n diagnoosi näkyy myös siinä arvosanassa, millä mitataan kykyä ymmärtää kuulemaansa ja tuottaa tietoa tai ideoida uutta.

siis mitä piti tehdä?
- Jotenkin musta tuntuu että ohjeiden matka korvan kautta aivoihin ja siitä käteen katkes jossakin välissä...
Pistareita on siis jo viisivuotiailla.


M:n todistuksessa on tasan kaksi kakkosella alkavaa arvosanaa - handwriting ja kuullun ymmärtäminen, matikasta kaikki kolme numeroa on nelosia, samoin kuin lukeminen. Muut numerot (10) sillä on joko kolmosia tai 3.5, mukaanlukien niinkin yllättävä aine kuin historia ja kansalaistaito.

"Students understand U.S. and world geography, history, and current events in a global context, evaluate structure and function of economic and governmental systems in the U.S. and in the world...?" - aika suuria sanoja viisivuotiaalle...

tää nyt oli vähintäänkin odotettavaa...



Pakahdun – ylpeydestä. Olen niin äärettömän onnellinen siitä että se pärjää... vähiten saan väreitä ja kicksejä niistä kolmesta matikan numerosta, eniten jokaisesta käyttäytymisen ja huolellisuuden ja koulutyöskentelytaidon kolmosesta.


Kommentit

  1. Hieno todistus!!!! Onnittelut M:lle (ja ylpealle aidille myos)!

    VastaaPoista
  2. Ohhoh! Jopas on todistukset, siis 5-vuotiailla? Meidän poika on 3.luokalla (Suomessa siis), eikä ole vielä saanut ensimmäistäkään numerotodistusta :) Ja aika kovat vaatimukset siellä päin maailmaa on noinkin pienille lapsille. Jännä miten asiat on erilailla funtsittu eri maailmankolkissa. Onnittelut joka tapauksessa hyvin menneistä opinnoista!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

koulushoppailua amerikan malliin (osa 1)

Silloin joskus kauan aikaa sitten… siis oikeesti kauan aikaa sitten olin aloittelemassa abivuotta Helsingissä. Kukaan ei puhunut mistään muusta kuin kirjoituksista ja ehkä yliopistosta. Siinä opinahjossa jota minä kävin oli silloin 80-luvun loppupuolella olemassa tasan yksi yliopisto. Ihan jokainen meistä oli jatkamassa opintojaan Helsingin Yliopistossa, sitten kun sinne joskus pääsisi. Ainakin siltä se silloin tuntui. Todellisuudessa moni jatkoi lukiosta Helsingin Yliopistoon, muutama piti välivuoden tai kaksi. Joku luki ensin itsensä yo-merkonomiksi, muutama haki lastentarhanopettajaopistoon ja kai kaksi uskalsi lähteä pois Helsingistä. He lähtivät Mikkeliin opiskelemaan MBA-tutkintoa.  Tänä syksynä oma tyttäreni aloittaa täällä viimeistä vuottaan high schoolissa. Oikeasti hän opiskelee pian jo toista vuotta collegessa ja tulee valmistumaan lukiosta kädessään myös Associates Degree. Associate's Degree on Yhdysvalloissa tarjottava kaksivuotinen korkeakoulututkinto, jota suoritetaa...

Oodi Julkiselle Opetukselle

Mikä jakaa ihmisiä enemmän kuin näkemys koulusta ja koulutuksesta? Täällä tiikeriäitien ja helikopterivanhempien luvatussa ihmemaassa, on tällainen suomalainen vanhempi, jonka mielestä lapset saa opiskella just mitä lystäävät (ainakin melkein) vähän kummajainen. Ei pelkästään kummajainen toisten vanhempien mielestä, vaan myös lasten ja nuorten silmissä. Outo on sellainen äiti, jonka lapsi voi ihan rauhassa valita valinnaisensa itse, opiskelkoon vaan teatterilavastusta tai keittämisen kemiaa. Kaikkea kannattaa kokeilla! Suomalaisen koulujärjestelmän kasvattina en koskaan oikeastaan edes harkinnut yksityiskoulua meidän lapsukaisille. Päinvastoin, huokaisin helpotuksesta kun kaksi kolmesta pääsi jopa kunnalliseen, ilmaiseen eskariin ja vain yhden eskarista jouduttiin maksamaan. Samoihin aikoihin opin myös ettei yksityiskouluilla ole täällä velvollisuutta järjestää erityisopetusta ja siksi moni yksityiskoulu viisaasti valitsee oppilaikseen ne joilla ei ole erityisen tuen tarvetta. Erikseen...

kuin Harry Potterissa

- Kävitkö kotona viikonloppuna? - Kävin, tulin eilen illalla takaisin. - Miltä sodan runtelemassa Portlandissa näytti? - Oli pelottavaa! Naapurissa oli vuohijoogaa ja donitsi kauppaan oli törkeä jono.  Naurua, mutta naurun takana asuu myös huoli.  - Joko kuulit mitä ”SE” sanoi tänään? - En lue enää uutisia, tulen liian vihaiseksi… tai surulliseksi. - En minäkään. Tai, eilen luin ja itkin. Päätin taas olla lukematta. - Joko otit Covid rokotteen? - Joo. Otin. Ostin samalla Tylenolia (parasetamolia) tukeakseni omaa sisäistä autistiani.  Seurue remahtaa nauruun opettajainhuoneessa ja tunnelma kevenee taas. Keskustelu siirtyy vesisateeseen ja syksyyn ja kissoihin.  Minä luen edelleen uutisia, luen niitä useammasta lähteestä, täältä ja Euroopasta. Luen liberaaleja ja konservatiivisia uutisia. Usein pudistelen päätäni ja huokaan, mietin että miten oikeasti voi olla näin hullua tässä maassa. Virnistän kun rauhanpalkinto menee sivu suun. Tuuletan opettajakolleegoiden kanssa, ...