Perjantai ja
viimeinen virallinen lomapäivä. Tästäkin viikosta selvittiin. Välillä rimaa
hipoen ja rimaa laskien ja hetkittäin vaan kontaten riman alta. Selvittiin
kuitenkin. Ensi viikolla kirjoitetaan synttäreistä ja lomalle lähtemisestä ja
kepeämmistä asioista. Tällä viikolla jatketaan vielä hetken tätä lähinnä toisia
leijonaemoja kiinnostavaa pohdintaa.
Mikä tekee
lapsesta erityislapsen? Mikä tekee lapsen vanhemmista erityislapsen vanhempia?
Missä menee raja? Mikä lasketaan mukaan? Liikuntavamma? Joo. Kehitysvamma? Joo. Näkö- ja/tai kuulovamma? Joo. Neurologiset poikkeavuudet? Ollaan harmaalla alueella eikä kaikki enää olekaan niin selkeetä. Aina välillä mä huomaan pohtivani onko
mun lapset niin erilaisia että niistä vois puhua erityislapsina.
Tää pohdinta
nousee pintaan aina, kun joku niin reippaasti mulle tokaisee et kaikkihan tänä
päivänä jonkun diagnoosin saa tai et kaikillahan on ADHD tai et kyllähän toi
SPD tai SID on tosi muodikasta ja senhän vois lätkäistä jokaiselle
pikkupojalle... Sellaisiahan pojat on, vauhdikkaita ja vilkkaita... Lapset on
erilaisia, ei niitä voi laittaa samaan muottiin... Toiset kehittyy hitaammin
kuin toiset... – Kivaa kun kerroitte, kiitos. Mä en ollut tiennytkään et lapset
ei kaikki oo samanlaisia.
Sit tulee se
toinen kohta. Se jossa me istutaan terapiassa odotushuoneessa tai mä oon M:n
erityisopetussuunnitelmapalaverissa, tai täytän seuraavasta lapsesta
koulupiirin kaavakkeita. Luen diagnoosilistaa ja tunnen itseni kolmen erityislapsen
vanhemmaksi. Niistä vähiten erityinen on O, sillä on vaan ihan puhtaasti
kehitysviivästymä. Kyllä se siitä. Ajan kanssa. Tuella ja terapialla. Pitkälle
on jo tultu, ei kylläkään ilmaiseksi vaan kovalla työllä.
Jos lapsen
puheesta puuttuu kirjaimia eikä ne löydy ajankaan kanssa itsekseen tarvitaan
puheterapiaa. Onko puheterapiassa käyvä lapsi erityislapsi? Ei aina. Joskus on.
Entä jos lapsi käy fysioterapiassa? Se kai riippuu siitä miksi siellä terapiassa
käydään ja kuinka kauan ja mitä sillä tavoitellaan... Kuntoutetaanko
loukkaantumisen jälkeen? Kuntoutetaanko leikkauksen jälkeen? Opetellaanko
asioita joita lapsi ei ole syystä tai toisesta oppinut? Mun mutumaailmassa
toimintaterapia on näistä tavallaan se selkein tapaus. Harva lapsi tai
aikuinenkaan kai käy toimintaterapiassa ihan vaan vähän prepatakseen tai koska
vanhemmat on laiskoja. Kaikki kolme kuitenkin viestittää erityisen tuen
tarpeesta, vaikkei varsinaisesti erityislapsesta puhuttaiskaan.
Valtaosa lapsista
kai kuitenkin oppii puhumaan, kävelemään, juoksemaan, hyppäämään, pukemaan,
riisumaan, käyttämään kynää ilman erityistä harjoittamista. Ei ilman
harjoittelua, mutta ilman harjoittamista. En mä M:aa opettanut kävelemään, se
oppi sen kyllä ihan itse, samoin kuin juoksemaan ja kiipeämään ja hyppimään.
Puhumaan se ei enää sit oppinutkaan kun suun motoriikka ja aivojen ja suun
välinen koordinaatio ei toiminutkaan ilman erityistä harjoittelua. Se ei
myöskään oppinut kontrolloimaan omia tunnetilojaan ja se kehitti siihen omia
keinojaan, jotka sit taas ei ollut niitä yleisesti hyväksyttyjä tai sit sillä
ei vaan ollut keinoja.
K oppi puhumaan
ihan itse ja kävelemään ja juoksemaan ja hyppimään. Se ei osaa pysähtyä, se ei
osaa rauhoittua, sekään ei osaa itse säädellä omia tunnetilojaan ja
käyttäytymistä, edes alkeellisesti. Se ei osaa ottaa kynää käteen ja piirtää,
se syö väriliitunsa. Jokaiselle vanhemmalle on sokki huomata ettei oma lapsi
opikaan niitä asioita jotka sen pitäis oppia vanhemman tuella tai ihan vaan
itse. O on oppinut kävelemään. Se on kohta kolme. Se on kyllä edennyt kahdella
jalalla puolitoistavuotiaasta, mutta teknisesti tai terapiatermein sitä ei ole
voinut kutsua varsinaisesti kävelemiseksi. Se on myös ollut haparoivaa ja
epävarmaa. O tarvitsi myös intensiivisen jakson puheterapiaa oppiakseen
puhumaan, siihen ei riittänyt vanhemmat ja sisarukset.
Onko ne siis
erityislapsia? M on. Mulla on sellainen tunne että K:kin on. Joko niin että sen
SPD/SID on niin rankkaa sorttia että se aiheuttaa sen tai sitten taustalta
löytyy muutakin. O:sta sanoisin että se on vain erityisen tuen tarpeessa oleva
lapsi.
Mitä mä halusin
sanoa? En tiedä itsekään... Ehkä sen että mä tiedän olevani kolmen erkan
vanhempi silloin kun ystävät postailee naamikseen linkkejä siitä mitä vaaditaan
poikien vanhemmilta tai ne 25 parasta kasvatusneuvoa tai... jotakin muuta minkä
mä sivuutan lukematta. Otan käteen kirjan jossa puhutaan ASD lapsista tai
näistä epämääräisen epätoiminnallisista Sensorisen Integraation Häiriön
lapsista. Jälkimmäisestä tulee aidosti ongelma vasta kun se on laaja-alainen,
kuten K:lla. Se kattaa kaikki aistit. Jokaisella varmaan esiintyy tietyn
tasoisia ongelmia tällä alueella yhden tai kahden aistin alueella. K:lla ne on
isoja ongelmia, koko paletin leveydeltä.
Miksi se sit oon
niin rankkaa et ne ei oo ihan taviksia? Ensinnäkin niitä on kolme. Ja kun on
kolme äärimmäisillä tavoilla reagoivaa lasta samassa perheessä on lopputulos
useimmiten haastava, yllättävä ja monesti ihan puhtaasti vaarallinen. M ja K
esimerkiksi on kaksikko joiden ongelmat tavallaan tukee toisiaan ja ne käyttää
toisiaan ponnahduslautana kiihdytysvaiheessa... lopputulos on pelottava, ei
vaan stressaava tai hermoja raastava. Vastakohdat jos yhdistää on lopputulos
parempi. Kun kaikki on yhdessä jää O jalkoihin ja saa kirjaimellisesti
turpaansa, tai se ei kertakaikkiaan aistiyliherkkänä kykene käsittelemään ja/tai käsittämään näitä
kahta muuta.
Onneksi on viini ja onneksi on yö. Öisin meillä nykyään on useimmiten aika hiljaista. Ja on meillä useimmiten tosi tavallistakin. Ainakin meille tavallista.
Kauniisti kirjoitettu. Vaikka erityisyys tarkoittaa omanlaista normaalia, keep your chin up. Teet arvokasta tyota, kun olet dedikoitunut kolmikon hyvinvointiin ja oppimiseen.
VastaaPoistaHugs!
Blogissani on sinulle tunnustus. Tällä kertaa minun vuoro :)
VastaaPoista