Siirry pääsisältöön

Suomikoulussa


M oli tänään Suomikoulussa. Monta viikkoa se on kärttänyt et se pääsis kokeilemaan minkälaista on käydä Suomikoulua. Tällä viikolla viestittelin Rehtorin kanssa ja sovittiin että M saa lauantaina tulla hänen ryhmäänsä. M oli innoissaan!

Aamulla M oli pukeutunut jo ennen aamiaista. M osallistui eväitten pakkaamiseen ja laittoi omatoimisesti eväslaatikon ja vesipullon eväslaukkuun, ja oven viereen odottamaan. Siitä on aikaa, kun oon nähnyt sen näin innostuneena. Lopulta kello oli tarpeeksi, jotta neiti sai luvan hypellä autoon.

M:lla meni puolisen tuntia ennen kuin se hahmotti olevansa ihan samassa paikassa kuin missä se aloitti koulu-uransa syksyllä 2011 ja mitä lähemmäksi kello tuli kymmentä, ja Suomikoulun alkamista sitä hermostuneempi oli M.

Mun ryhmä askarteli samaan aikaan M:n ryhmän kanssa ja sain salaa kuvattua sitä siinä. M teki munakennosta perhosentoukkaa Kummitäti T:n johdolla ja mun ryhmä maalasi ryhmätyönä isoa versiota samasta asiasta. Taideope on lomalla.

M tekee toukkaa vai tekeekö avustaja toukkaa M:lle? No, oli sillä sormet ainakin maalissa.


Tässä vaiheessa multa katkes yhteys ja lounasaikaan kävin vaan salaa vaklaamassa ja kuvaamassa ikkunan takana. Rehtorin raportin mukaan sujui hyvin, tosin M oli Rehtorille iloisesti ilmoittanut ettei puhu suomea. M oli tehnyt tehtäviä ja puuhaillut omassa rauhassaan. No, Rehtorin näkökulmasta kaikki meni siis hyvin. M sopeutui, osallistui tehtäviin, ei häirinnyt ketään ja oli ns. asiallisesti. Mun näkökulmasta kaikki meni oletetusti. M ei ollut vuorovaikuttanut kenenkään muun kuin opettajansa kanssa sen kahden tunnin aikana. Se kertoi mulle että siellä oli laskettu kolmeentoista – tänään on 13.4. – ja että oli ihan kivaa. Kysyin laskisko se mulle kolmeentoista, mutta se ei halunnut – ”I don’t remember”. Kysyin oliko se sellaista kuin se oli ajatellut et Suomikoulussa olis, vastaus oli ponteva ”Ei”. Ei tainnut M:sta tulla Suomikoululaista. Vanhemman näkökulmasta M ei oikeastaan saanut Suomikoulusta yhtään mitään.

vaklaamassa...

lounaaksi pullaa


Me itseasiassa puhuttiin tästä Suomikouluasiasta jo eilen illalla L:n kanssa tai lähinnä siitä että meillä on viisivuotias tytär, joka ei elämänsä ensimmäisen kolmen vuoden aikana kuullut muuta kuin suomea. Me puhuttiin suomea, katsottiin telkkarista suomea. Luettiin ja laulettiin suomeksi. Sen vanhemmat puhuu keskenään vain ja ainoastaan suomea ja silti M ei oikeastaan ymmärrä yhtään mitään siitä mitä me vanhemmat puhutaan. Lapsi joka ei ole autisti puhuisi ja ymmärtäisi tässä tilanteessa suomea. M:n kyky tuottaa ja ymmärtää puhetta – kommunikoida – ei ole sillä tasolla että kanava ainakaan tässä vaiheessa aukeaisi kahdelle kielelle. Siltäkään kantilta M ei ole kovin otollinen oppilas Suomikouluun. Ehkä me pitäydytään tässä yhdellä kielellä viestimisessä ainakin toistaiseksi.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

koulushoppailua amerikan malliin (osa 1)

Silloin joskus kauan aikaa sitten… siis oikeesti kauan aikaa sitten olin aloittelemassa abivuotta Helsingissä. Kukaan ei puhunut mistään muusta kuin kirjoituksista ja ehkä yliopistosta. Siinä opinahjossa jota minä kävin oli silloin 80-luvun loppupuolella olemassa tasan yksi yliopisto. Ihan jokainen meistä oli jatkamassa opintojaan Helsingin Yliopistossa, sitten kun sinne joskus pääsisi. Ainakin siltä se silloin tuntui. Todellisuudessa moni jatkoi lukiosta Helsingin Yliopistoon, muutama piti välivuoden tai kaksi. Joku luki ensin itsensä yo-merkonomiksi, muutama haki lastentarhanopettajaopistoon ja kai kaksi uskalsi lähteä pois Helsingistä. He lähtivät Mikkeliin opiskelemaan MBA-tutkintoa.  Tänä syksynä oma tyttäreni aloittaa täällä viimeistä vuottaan high schoolissa. Oikeasti hän opiskelee pian jo toista vuotta collegessa ja tulee valmistumaan lukiosta kädessään myös Associates Degree. Associate's Degree on Yhdysvalloissa tarjottava kaksivuotinen korkeakoulututkinto, jota suoritetaa...

Oodi Julkiselle Opetukselle

Mikä jakaa ihmisiä enemmän kuin näkemys koulusta ja koulutuksesta? Täällä tiikeriäitien ja helikopterivanhempien luvatussa ihmemaassa, on tällainen suomalainen vanhempi, jonka mielestä lapset saa opiskella just mitä lystäävät (ainakin melkein) vähän kummajainen. Ei pelkästään kummajainen toisten vanhempien mielestä, vaan myös lasten ja nuorten silmissä. Outo on sellainen äiti, jonka lapsi voi ihan rauhassa valita valinnaisensa itse, opiskelkoon vaan teatterilavastusta tai keittämisen kemiaa. Kaikkea kannattaa kokeilla! Suomalaisen koulujärjestelmän kasvattina en koskaan oikeastaan edes harkinnut yksityiskoulua meidän lapsukaisille. Päinvastoin, huokaisin helpotuksesta kun kaksi kolmesta pääsi jopa kunnalliseen, ilmaiseen eskariin ja vain yhden eskarista jouduttiin maksamaan. Samoihin aikoihin opin myös ettei yksityiskouluilla ole täällä velvollisuutta järjestää erityisopetusta ja siksi moni yksityiskoulu viisaasti valitsee oppilaikseen ne joilla ei ole erityisen tuen tarvetta. Erikseen...

kuin Harry Potterissa

- Kävitkö kotona viikonloppuna? - Kävin, tulin eilen illalla takaisin. - Miltä sodan runtelemassa Portlandissa näytti? - Oli pelottavaa! Naapurissa oli vuohijoogaa ja donitsi kauppaan oli törkeä jono.  Naurua, mutta naurun takana asuu myös huoli.  - Joko kuulit mitä ”SE” sanoi tänään? - En lue enää uutisia, tulen liian vihaiseksi… tai surulliseksi. - En minäkään. Tai, eilen luin ja itkin. Päätin taas olla lukematta. - Joko otit Covid rokotteen? - Joo. Otin. Ostin samalla Tylenolia (parasetamolia) tukeakseni omaa sisäistä autistiani.  Seurue remahtaa nauruun opettajainhuoneessa ja tunnelma kevenee taas. Keskustelu siirtyy vesisateeseen ja syksyyn ja kissoihin.  Minä luen edelleen uutisia, luen niitä useammasta lähteestä, täältä ja Euroopasta. Luen liberaaleja ja konservatiivisia uutisia. Usein pudistelen päätäni ja huokaan, mietin että miten oikeasti voi olla näin hullua tässä maassa. Virnistän kun rauhanpalkinto menee sivu suun. Tuuletan opettajakolleegoiden kanssa, ...