Leijonaemojenblogissa kerrotaan että Leijonaemot Ry:n tekemän jäsentutkimuksen mukaan vain
23% vanhemmista palaa alkuperäiseen työhönsä erityislapsen syntymän tai lapsen
sairastumisen jälkeen. 13% vastanneista oli päätynyt paihtamaan ammattiaan, 40%
oli joutunut luopumaan työstään osittain ja 24% kokonaan. Kyselyyn oli
vastannut 200 jäsentä. Otos on pieni, mutta se puhuu siitä huolimatta aika
karua kieltä.
Istun
aamukahvilla vanhan ystävän kanssa. Heidän perheessään on kaksi autisminkirjon
lasta, joista vanhempi on aloittanut viime syksynä Middle Schoolissa (yläkoulun
vastine). Rose huokaa että pojan asioiden hoitaminen aineopettajien ja
haluttoman koulun kanssa on kokopäivätyötä. Rosen toinen työ on sen päätyön –
erityislastenvanhempi – sivussa ja sitä tehdään kotona silloin kun ehditään. Toisen
erityislapsen äiti ei edes kuvittele palaavansa omaan työhönsä ja haaveilee
tekevänsä töitä osa-aikaisesti yhdeksästä ehkä noin kolmeen, neljänä päivänä
viikossa. Neljäs ei edes kuvittele palaavansa työelämään ja viides tekee
osa-aikatöitä satunnaisesti. Mun työelämään palaaminen päätyi mahalaskuun ja
suunnan muutokseen. Sairaalatyöhön ei ole tässä elämäntilanteessa mielekästä
palata, etsin siis työtä joka joustaa niin työaikojen kuin työskentelypaikankin
suhteen. Siinä työssä mitä nyt etsin, voin työskennellä kotitoimistossa
vähintään kaksi päivää viikosta. Kesällä, lasten loman aikana en edes kuvittele
tekeväni töitä.
Yhdelläkään mun
esimerkeistä ei ole sellaisia erityislapsia, jotka tarvitsisivat erityislapseen usein liitettävää jatkuvaa huolenpitoa pysyäkseen hengissä. Ei
puhuta vaikeavammaista, kehityisvammaisista, liikuntavammaisista tai edes liikuntarajoitteisista
lapsista, vaan loppupelissä oikeastaan aika toimintakykyisistä autisminkirjon ja ADD/ADHD
lapsista. Silti jokainen meistä on joutunut ajattelemaan tulevaisuutensa sen
mukaan mitä lapset tarvitsevat. Yhteisillä aamukahveilla ja
sähköpostikeskusteluissa vilisevät erityisopetelmasuunnitelmat, opettajat,
erityisopettajat, koulupsykologit, evaluaatiot ja taistelut järjestelmän
kanssa. Kysymys on aina; "mitä teille kuuluu tänään?" Esimerkkivanhemmista osa on Suomessa asuvia perheitä, osa lauman
koulutovereiden vanhempia.
meillä leikitään |
Oliko muna ennen
kanaa vai kana ennen munaa. Onko erityislapsen vanhempi jo valmiiksi itsekin
b-laatua, vai onko erityislapsen vanhemmuus ehkä vaan keskimääräistä
raskaampaa ja haastavampaa? En tiedä. Näissä samoissa keskusteluissa kuitenkin
keskustellaan lasten diagnoosien ja vaikeuksien ohella myös omasta uupumuksesta
ja väsymyksestä. Me puhutaan omista ja/tai puolison masennus- ja/tai ahdistusdiagnooseista.
En tunne montakaan erityislapsiperhettä, jossa vähintään toisella vanhemmista
ei olisi itselläänkin lääkitystä. Useimmat ovat kuitenkin aloittaneet oman
lääkityksensä vasta siinä vaiheessa kun takana on ollut useampi vuosi oman
lapsen kuntoutuksen kanssa painimista. Vahvuutta on myös kyetä myöntämään olevansa heikko. Vahvuutta on myöntää tarvitsevansa itsekin apua.
M peittoaa mut 33:lla pisteellä
Ensi viikolla on
K:n erityisopetussuunnitelmapalaveri, viimeistään siellä selviää mitä koulupiiri
vaatii jotta K saa tarvitsemansa tuen myös jatkossa. Tällähetkellä keskustelua
aiheesta käydään akselilla erityiope-minä-psykiatri. Pitääkö testata? Riittäkö
lausunto? Mikälainen lausunto? Helmikuun 19. keskustellaan samoista asioista
M:n kohdalla. Kotona täytän kaavakkeita ja arvioin omaa lastani. Meidän perheen
kohdalla sekä autisminkirjo että ADD/ADHD on kuitenkin ehdottomasti haasteen
lisäksi myös voimavara. Oikealla tuella ei puhuta vain jokapäiväisessä elämässä
pärjäämisestä vaan mahdollisuudesta valita mitä haluaa itse elämässään tehdä.
Tautiluokituksessa niin autismi kuin ADD/ADHD:kin ovat sairauksia. Vanhempana
en kuitenkaan koe lapsiani sairaiksi. Minun silmissäni ne on erilaisia, ja ne
tarvitsee apua oppiakseen toimimaan yhteiskunnassa joka on rakennettu sille
keskivertotyypille. Meidän perheet ei mahdu näihin keskiarvoihin.
Kommentit
Lähetä kommentti