Torstaiaamuna me
ajetaan O:n kanssa M bussipysäkin sijasta kouluun. M:n käsienpesuprojekti pitää
laittaa esille päivän ja tulevan illan näyttelyä varten. Koulussa on täys
hälinä päällä lasten kantaessa projektejaan ja koulusihteerin valmistautessa
iltapäivän kouluunilmoittautumisrumbaan.
Aamupäivä menee
taistellessa järjestelmän kanssa. Itse taistelu alkoi viikko takaperin, mut nyt
ollaan loppusuoralla. Vakuutusyhtiö yrittää kieltäytyä korvaamasta lääkettä,
vedoten siihen ettei olla kokeiltu edullisempia vaihtoehtoja. Me taas ei haluta
vaihtaa hyväksi havaittua toimivaa lääkitystä ja ryhtyä lääkekokeiluihin. Tää
nyt on kuitenkin meille hyväksi havaittu, toimiva lääke joka kuuluu vielä
uudensukupolven lääkkeisiin. Loppusuoralla mulla on puhelimessa vakuutusyhtiö,
lääkärillä samaisen vakuutusyhtiön toinen tyyppi ja me ollaan lääkärin kanssa keskenämme
vielä chatissä. Iltapäivällä tulee myöntävä päätös sekä M:n että K:n
lääkkeelle. Viimekädessä olisin ostanut K:n lääkkeen ilman vakuutusta ja kärsinyt
siitä pullosta sen vaaditut $244. Kiitos ja kunnia kuuluu lasten psykiatrille,
joka viitsi käyttää aamunsa tähän.
Iltapäivällä mä
seison jonossa ilmoittamassa jannuja kouluun. Samalla juttelen Reksin kanssa, Erityisopekin
pysähtyy vaihtamaan kuulumisia, ja toivottamaan K:n tervetulleeksi. Koulusihteeri
nauraa kun olen unohtanut lasten syntymätodistukset. Lupaan tuoda ne illalla
samalla kun me tullaan tiedenäyttelyyn. Tuntuu hyvältä olla tuttujen ihmisten
kanssa. Kaksi vuotta sitten kun seisoin samassa jonossa tuntui erilaiselta,
pelotti. Mietin miten M pärjää ja miten uusi koulu ottaa meidät vastaan. Tänään
ei pelota, lähinnä jännittää saako ne kokopäiväpaikan vai ei.
Kotimatkalla me
kurvataan hakemassa apteekista ne lääkkeet joiden edestä taisteltiin.
Apteekkari on vastassa autoluukulla, tuntee mut ja hakee lasten lääkkeet. Se
kyselee kuulumisia ja mitä me ollaan tykätty tästä lääkkeestä. Kysyy joko pojat
aloittaa koulun ja vastaan et ollaan just tulossa ilmoittautumasta kouluun. Tuttujen
ihmisten kanssa on mukavaa asioida. Hetkeä myöhemmin me käydään sama keskustelu
kotikaupan kassan kanssa.
Illalla on
tiedenäyttely. Vekottimia ja vempaimia. Joku on tutkinut kukkien värjäämistä,
toinen rakentanut tuulimyllyn, kolmas on tehnyt hammasharjasta robotin ja
neljännellä on taulukko avocadojen kypsymisestä. Kalankasvattamo on
esittelemässä lohen sisäelimiä ja joku on tuonut mukanaan jättimäisen robotin
joka heittää isoa pehmeää palloa. Seitsemältä jaetaan palkinnot. M purskahtaa
itkuun kun ei voita. Me puhutaan siitä, miten projekteja ei ole jaettu
ikäryhmittäin ja siksi voittajat on neljäs tai viidesluokkalaisia. M on sitä
mieltä et se on epäreilua. Olen samaa mieltä.
magneettista limaa |
Kommentit
Lähetä kommentti