M:n kehitystä voidaan mitata – monen muun asian lisäksi – kyvyllä sietää
vastoinkäymisiä tai ennalta suunnittelemattomia tilanteita. Vielä vuosi sitten
jos asiat ei menneet ihan suunnitelman tai oletusten mukaan kesti siitä
aiheutunut ahdistus ja kiukku ja raivo ja yleinen raiteiltaanmeno koko päivän,
mahdollisesti jopa useamman päivän.
Edelleen näitä asioita saatetaan prosessoida pitkäänkin ja vielä kuukauden
päästä saattaa puheeseen ilmestyä "se kerta silloin kun..." Mutta se varsinainen
asiaan liittyvä paniikki hoituu useimmiten tunneissa, joskus minuuteissa, ei enää päivissä. Ennenhän tällaisen jälkeen päivä oli peruuttamattomasti pilalla.
Tänään tätä asiaa tuli harjoiteltua ihan rehellisesti sanottua kohtuuttoman
paljon ja useasti.
Aamulla pakattiin neidille mukaan myslipatukka terapiaan. Valittiin
huolella ruokakomeron varastoista ja laitettiin yhdessä kassiin odottamaan
sos.taitojenryhmän evästaukoa. Vaan
patukka pahus olikin karannut M:n kassista L:n auton lattialle ja kun evästauko
tuli, ei patukkaa ollut missään. Ensimmäinen etappi oli siis selvitä
tilanteesta siellä ryhmässä, kahden opettajan avulla. Tstä selvittiin ja M sai
koottua itsensä ja tilalle kultakaloja ja elämä jatkui. Aulassa M sitten
kyyneleet silmissä selitti miten hänen snackinsä oli karannut ja tässä
vaiheessa meillä oli siellä aulassa täys kohtaus päällä ja tämän asian
ylittämiseen meni tovi jos toinenkin, MUTTA senkin asian ylitse saatiin lopulta
kiivettyä.
Kun tultiin balettikoululle tajusin ihan totaalisesti unohtaneeni otta
mukaan M:n tanssirepun, jossa oli M:n balettitossut. Neidin oli siis tyytyminen
lainatossuihin. Eriparisiin, erikokoisiin ja toinen oli vielä rikkikin ja nehän
oli olleet jonkin tai jonkun tuntemattoman jalassa ja niissä epäilemättä oli
aika valtava määrä tuntemattomia pöpöjä. Vaikea tilanne, mutta siitäkin
selvittiin. Edelleen hetkeä ennen
nukkumaanmenoa keskustellaan siitä miten mä saatoin olla niin huolimaton et
jätin sen repun kotiin.
Ope oli myöhässä – tai ei siis yhtä ajoissa kuin yleensä – ja tämä jo
itsessään aiheutti melkoista hermostuneisuutta. Kauhu oli aika käsinkosketeltavaa
kun se ope lopulta saapui paikalle kertoakseen M:lle että tänään olisi sijainen
ja pukumittaus kevään tanssiesitystä varten. Mun äidinsydämeni pakahtui
kiitollisuudesta kun tajusin että M:n ope – autistin äiti itsekin – oli ajanut
paikanpäälle M:n takia, voidakseen ihan itse selittää tälle ettei voisi tänään
opettaa ja esitelläkseen sijaisensa, tietäen että tämä olisi M:n maailmassa
suuri asia ja kova paikka. Mä olen tästä varmasti ikuisesti kiitollinen. M halus välittömästi syliin, tiukkaan otteeseen ja
keinutteluun... kun sijainen saapui paikalle oli M sangen epäröivä mutta
suostui lopulta mittanauhatädin syyniin ja jopa jäämään tunnille, ihan ilman
mua. Tunnin jälkeen sen ensimmäiset sanat oli et se oli tosi hermostunut, mutta
lopulta kuitenkin oli tosi kivaa, voidaanko NYT mennä heti kotiin.
Rankka päivä pienelle tytölle jonka elämän suurimpia kompastuskiviä on
yllätykset, asiat joihin ei voi valmistautua ja joita ei vaan voi aina
ennakoida. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki mun pienelle
tähtiselviytyjälle.
se lapsonen on sitten urhea!
VastaaPoistaKäsittämättömän sinnikäs ja fiksu!
On se. En tiedä miten voikin olla sellainen.
PoistaIhan vaan kiinnostuneena kysyisin, että mikä on ammattiauttajien suositus autistiselle lapselle. Yrittää opettaa kokemuksen kautta oppimaan pettymysten sietoa vai yrittää pitää lapsen maailma mahdollisimman siloisena?
VastaaPoistaEli niinkuin M tapauksessa nyt näyttää olleen, että pikkuhiljaa pettymykset eivät aina kaada ehkä koko maailmaa :) Vai miten se on?
Terkuin!
Kyllä sitä pettymysten ja muutosten sietoa pitää harjoitella. Vähitellen ja tavallaan oman sietokyvyn rajoissa, tai siis myös perheen sietokyvyn rajoissa.
Poista