Siirry pääsisältöön

IEP vai EOSP


Ohi on. Seuraava IEP (lyhyempi kuin suomenkielinen vastine vai olisko se EOSP?) on kesäkuussa ja siinä vaan katostaan et kaikki on valmista syksyksi. Palaverissa hiottiin vielä sitä erityisopetuksen sisältöä, tai siis toivetta sisällöstä ja lisättiin vielä yks ”accommodation” lisää (olisko tukitoimi hyvä vastine? Google tarjoili mulle vaan majoitusta ja sisäoppilaitokseen toi tyttö ei kuitenkaan oo menossa). Papereihin kirjattiin että M tarvitsee enemmän aikaa kysymykseen vastaamiseen ja lisäkysymysten esittämiseen.

Kaikki on siis paremmin kuin hyvin ja toimintasuunnitelma ensivuodelle on hanskassa ja tukitoimia on ihan valtavasti ja meistä pidetään tosi hyvää huolta. Silti mua rupes itkettämään parkkipaikalla jo mennessä ja sit uudestaan sieltä palaverista lähtiessä. Näköjään sitä vähintään sen kerran vuodessa joutuu ihan tosisaan palaamaan siihen kohtaan että meidän oma, rakas ja maailman kaunein, älykkäin ja paras tytär on erilainen. Se varmasti pitkällä tähtäimellä pärjää elämässään ihan loistavasti tai ei ainakaan itse omasta rajallisuudestaan juuri joudu kärsimään, mutta vähintään kerran vuodessa suru nostaa päätään ja ollaan taas hetken takaisin siinä päivässä jona lapsestani tuli autisti.

M:n molemmat opet siinä eskariryhmässä lopettaa tänä keväänä. Erityisope siirtyy päätoimiseksi ABA tyypiksi valmistuessaan psykoterapeutiksi ja Ope taas valmistuu ala-asteen opettajaksi ja hakee töitä tällä hetkellä M:n tulevasta koulusta. Arvatkaa toivonko kenties et se saa homman... vaikkei siitä M:n opettajaa tuliskaan niin ainakin siellä olis sille yhdet tutut kasvot. Samalla olen onnellinen et meidän eskariura M:n kanssa päättyy ja ettei sen tarvitse kohdata näitä opettajamuutoksia ensi syksynä. Jotenkin mä oletan et on helpompaa siirtyä seuraavaan kouluun kuin vain menettää rakas, rakas Erityisope.

Lastenhoitaja oli vähän blondi, mut oikein mukava. Blondi siks et se laittoi mulle tekstarin kysyäkseen miten poikien rattaat kääntyy kun niissä ei ole kääntyvää etupyörää kun ne on tarkoitettu lähinnä puskissa juoksemiseen. Vastasin sille et jos vaikka nostaa vähän etupyörää ilmaan ja kääntää sit. Tarina ei kerro kävelikö se aina sinne rattaitten eteen nostamaan sitä etummaista pyörää.

Mulle tärkeintä oli et niillä oli ollut kivaa ja et se ei ollut katsonut telkkaa lasten kanssa vaan ne oli leikkineet ja ulkoilleet ja lukeneet kirjoja. Bonuspisteet annan siitä et se oli tajunnut laittaa saviset vaatteet likapyykkikoriin. Äidin mieltä hivelee tietysti e et se tykkäs meidän kolmikosta ja vaikka ne senkin mielestä oli ”vilkkaanpuoleisia”. Lastenhoitajan kaveri on kuubalainen ja opiskelee Suomessa ja se on kesällä menossa Suomeen käymään.

Laitan tähän mukaan eiliseltä kuvasarjan meidän pojista. Katsokaa miten K ei yhdessäkään kuvassa ole samassa asennossa... mun sähköjänisikiliikkujani. 

O:n paita - Mini Boden, punainen aluspaita - Next, housut - Gap, K:n paita ja farkut - Peek, sininen aluspaita - Next

Tää on Sannalle jotta voin todistaa et ei mun lahkeet AINA ole kääritty, vaan "vain" usein.
Paita- Eddie Bauer, farkut -  Lucky Brand Jeans, tennarit - Vans Hello Kitty, kello - Fossil.

Ja tää on Sussulle , ihan vaan siks et taviksetkin joskus esittelis perseitään blogeissa ;)


Kommentit

  1. Kuulostaa hyvältä M:n saamat tukitoimet. Peukut pystyyn, että on tuttu, ihana ope uudessakin koulussa vastassa! Accommodation on muuten mukautus. Vaikka se, mitä se tarkottaa täällä koulumaailmassa ja mitä siellä, taitaa olla vähän eri asia. Meillä tulee ensin muut tukitoimet ja sitten vasta mukautetaan.
    TP-Minna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli hauskaa kun yritin googlailemalla selvittää oikeeta suomenkielistä vastinetta... mulla tarjoiltiin asuinpaikkaa, majoitusta, akkomodaatiota... enää en ihmettele et käännökset on välillä vähintäänkin hullunkurisia.

      Oisko se mukautettu opetus sit se jossa lapset on kokonaan erityisluokassa? Vai lasketaanko mukautukseksi ne 120 minuuttia koulupäivässä jotka M on erityisopetuksenpuolella ja muut olis sit tukitoimenpiteitä?

      Poista
  2. mä luulen että täällä oikea lyhenne tuolle teidän palaverille olis hojks?

    VastaaPoista
  3. Eka askel on hops, henkilökohtainen oppimissuunnitelma niille, joilla on vaikeuksia. Sitten tulee hojks, henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, joka usein sisältää enemmän erityisopen panosta. Näihin kirjataan niitä tukitoimia, esim. oppilas saa tehdä matikan koetta yli koeajan tai kielten kokeissa lukivaikeuksinen oppilas saa tehdä osan kokeesta suullisesti. Mukautus on iso askel, silloin oppilas ei enää opiskele yleisen opetussuunnitelman tavoittein, vaan mukautetusti. Tämä on oppilaan turhautumisen estämiseksi huippuhyvä, mutta tuo haasteita myöhempiä opintoja ajatellen. Erityisope voi olla mukana kuinka aikaisin vain tai esim. minä voin opettaa koko ajan oppilasta, jolla on mukautetut tavoitteet muun ryhmän mukana. Erityisluokilla taas voi olla erityisope, mutta opetetaan samoja oppisisältöjä kuin yleisopetuksen puolella. Nykyäänhän täällä pyritään lopettamaan erityisluokat ja opettamaan kaikkia lähikouluissaan, eli integroida tavallisiin luokkiin niin näkövammaisia kuin vaikka entisiä "tarkkislaisia." Aikamoinen sekametelisoppa :) mutta toivottavasti selvensi. -TP

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Toistaiseksi ainakin mennään ihan opetussuunnitelman mukaan tukitoimenpiteillä ja hojks kuulostaa samalta kuin iep.

      Täällä on ihan tavallisia luokkia - M menee sellaiselle, sit toisissa koulupiireisä on integroituja erityisluokkia joissa on ope ja erityisope ja sit on ns. learning center. Learning centerin lapset vierailee tavallisissa luokissa ja tavoite on et jossakin vaiheessa siirtyisivät sinne kokonaan. M on siis tavallisessa luokassa päätoimisesti ja sit tietyn minuuttimäärän pienryhmäopetuksessa.

      Poista
  4. Ms Farkku <3

    Kyllä huomaa, et oot jättänyt sokerit vähemmälle. Ihan kateeksi käy. Nimim. suklaakakun kanssa telkkarin edessä:D

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena....

tylsä kesä?

Tänään on high schooliin tutustuminen, tiistaina alkaa koulu, siis poikien koulu. Tättiksen opinnot alkavat vasta syyskuun lopulla, sitä ennen on viisaudenhammasleikkaus ja paljon muuta, mutta mihin ihmeeseen tämä kesä oikein katosi?  Tuntuu ettei me tehty tänä kesänä yhtään mitään. Eihän se tietenkään ole totta, mutta ei me kyllä minnekään matkustettu kun ei meillä aikuisilla ollut mitään mahdollisuuksia pitää lomaa ja olihan Tättiskin töissä. Tättis kun aloitti heinäkuussa työt autoliikkeen vastaanotossa viikonloppu assistenttina. Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelun lisäksi, rekisterikilpien luovuttaminen, avustaa huoltotiimiä autojen luovuttamisessa ja vastaa puhelimeen.  Oliko meidän teineillä surkea kesä? Kaverit kiersivät maailmaa, ainakin somen perusteella. Yksi vietti kesän Ranskassa, toinen Italiassa, kolmas Japanissa, neljäs ja viides risteili Alaskassa. Kesän kuvitteellinen kohokohta oli päivä saariston ruuhkassa meidän vanhempien kinastellessa siitä kannattaako yri...

koekaniini - mukana tutkimustyössä

Puhelimen näytöllä vilkkuu liiankin tuttu puhelinnumero ”Yläkoulu – terveydenhoitaja”, on maanantai ja kello tuskin kymmentä. Tiedän jo ennen vastaamista, että mentävä on, hakemaan poika kotiin. Laitan palaverista äänet pois ja vastaan: ”Hei Alina, onko taas aika?” – Joo, ottanut lääkkeet 45 minuuttia sitten eikä olo helpota. Varttia myöhemmin harmaankalpea teini marssii huoneeseensa, sulkee verhot ja käy nukkumaan herätäkseen tunteja myöhemmin. Minä palaan mun palaveriin. Huonolla tuurilla sama kuvio toistuu myös tiistaina. Eletään helmikuun alkupäiviä ja vastaavanlaisia koulupoissaoloja on jo ehtinyt kertymään seitsemän, tammikuusta. Päänsärkypäiviä yhteensä reilu kymmenen. Laitan viestiä päänsärkypolille ja saan ajan seuraavalle viikolle.  Päänsärkypolin neurologi on ihan mieletön tyyppi. No, meidän lastensairaala nyt muutenkin on aika ihana, mutta jotenkin se miten nää kohtaa teinin ihmisenä, ei sairautena. Kyselee tietokonepelit ja elokuvat, myöntää avoimesti, että vaikka se e...