Ohi on. Seuraava
IEP (lyhyempi kuin suomenkielinen vastine vai olisko se EOSP?) on kesäkuussa ja
siinä vaan katostaan et kaikki on valmista syksyksi. Palaverissa hiottiin vielä
sitä erityisopetuksen sisältöä, tai siis toivetta sisällöstä ja lisättiin vielä
yks ”accommodation” lisää (olisko tukitoimi hyvä vastine? Google tarjoili mulle
vaan majoitusta ja sisäoppilaitokseen toi tyttö ei kuitenkaan oo menossa).
Papereihin kirjattiin että M tarvitsee enemmän aikaa kysymykseen vastaamiseen
ja lisäkysymysten esittämiseen.
Kaikki on siis
paremmin kuin hyvin ja toimintasuunnitelma ensivuodelle on hanskassa ja
tukitoimia on ihan valtavasti ja meistä pidetään tosi hyvää huolta. Silti mua
rupes itkettämään parkkipaikalla jo mennessä ja sit uudestaan sieltä palaverista
lähtiessä. Näköjään sitä vähintään sen kerran vuodessa joutuu ihan tosisaan
palaamaan siihen kohtaan että meidän oma, rakas ja maailman kaunein, älykkäin
ja paras tytär on erilainen. Se varmasti pitkällä tähtäimellä pärjää elämässään
ihan loistavasti tai ei ainakaan itse omasta rajallisuudestaan juuri joudu
kärsimään, mutta vähintään kerran vuodessa suru nostaa päätään ja ollaan taas
hetken takaisin siinä päivässä jona lapsestani tuli autisti.
M:n molemmat opet
siinä eskariryhmässä lopettaa tänä keväänä. Erityisope siirtyy päätoimiseksi
ABA tyypiksi valmistuessaan psykoterapeutiksi ja Ope taas valmistuu ala-asteen
opettajaksi ja hakee töitä tällä hetkellä M:n tulevasta koulusta. Arvatkaa
toivonko kenties et se saa homman... vaikkei siitä M:n opettajaa tuliskaan niin
ainakin siellä olis sille yhdet tutut kasvot. Samalla olen onnellinen et meidän
eskariura M:n kanssa päättyy ja ettei sen tarvitse kohdata näitä opettajamuutoksia
ensi syksynä. Jotenkin mä oletan et on helpompaa siirtyä seuraavaan kouluun
kuin vain menettää rakas, rakas Erityisope.
Lastenhoitaja oli
vähän blondi, mut oikein mukava. Blondi siks et se laittoi mulle tekstarin
kysyäkseen miten poikien rattaat kääntyy kun niissä ei ole kääntyvää etupyörää
kun ne on tarkoitettu lähinnä puskissa juoksemiseen. Vastasin sille et jos
vaikka nostaa vähän etupyörää ilmaan ja kääntää sit. Tarina ei kerro kävelikö
se aina sinne rattaitten eteen nostamaan sitä etummaista pyörää.
Mulle tärkeintä
oli et niillä oli ollut kivaa ja et se ei ollut katsonut telkkaa lasten kanssa
vaan ne oli leikkineet ja ulkoilleet ja lukeneet kirjoja. Bonuspisteet annan
siitä et se oli tajunnut laittaa saviset vaatteet likapyykkikoriin. Äidin
mieltä hivelee tietysti e et se tykkäs meidän kolmikosta ja vaikka ne senkin
mielestä oli ”vilkkaanpuoleisia”. Lastenhoitajan kaveri on kuubalainen ja
opiskelee Suomessa ja se on kesällä menossa Suomeen käymään.
Laitan tähän
mukaan eiliseltä kuvasarjan meidän pojista. Katsokaa miten K ei yhdessäkään
kuvassa ole samassa asennossa... mun sähköjänisikiliikkujani.
O:n paita - Mini Boden, punainen aluspaita - Next, housut - Gap, K:n paita ja farkut - Peek, sininen aluspaita - Next |
Tää on Sannalle jotta voin todistaa et ei mun lahkeet AINA ole kääritty, vaan "vain" usein. Paita- Eddie Bauer, farkut - Lucky Brand Jeans, tennarit - Vans Hello Kitty, kello - Fossil. |
Ja tää on Sussulle , ihan vaan siks et taviksetkin joskus esittelis perseitään blogeissa ;) |
Kuulostaa hyvältä M:n saamat tukitoimet. Peukut pystyyn, että on tuttu, ihana ope uudessakin koulussa vastassa! Accommodation on muuten mukautus. Vaikka se, mitä se tarkottaa täällä koulumaailmassa ja mitä siellä, taitaa olla vähän eri asia. Meillä tulee ensin muut tukitoimet ja sitten vasta mukautetaan.
VastaaPoistaTP-Minna
Mulla oli hauskaa kun yritin googlailemalla selvittää oikeeta suomenkielistä vastinetta... mulla tarjoiltiin asuinpaikkaa, majoitusta, akkomodaatiota... enää en ihmettele et käännökset on välillä vähintäänkin hullunkurisia.
PoistaOisko se mukautettu opetus sit se jossa lapset on kokonaan erityisluokassa? Vai lasketaanko mukautukseksi ne 120 minuuttia koulupäivässä jotka M on erityisopetuksenpuolella ja muut olis sit tukitoimenpiteitä?
mä luulen että täällä oikea lyhenne tuolle teidän palaverille olis hojks?
VastaaPoistaKiitos :)
PoistaEka askel on hops, henkilökohtainen oppimissuunnitelma niille, joilla on vaikeuksia. Sitten tulee hojks, henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, joka usein sisältää enemmän erityisopen panosta. Näihin kirjataan niitä tukitoimia, esim. oppilas saa tehdä matikan koetta yli koeajan tai kielten kokeissa lukivaikeuksinen oppilas saa tehdä osan kokeesta suullisesti. Mukautus on iso askel, silloin oppilas ei enää opiskele yleisen opetussuunnitelman tavoittein, vaan mukautetusti. Tämä on oppilaan turhautumisen estämiseksi huippuhyvä, mutta tuo haasteita myöhempiä opintoja ajatellen. Erityisope voi olla mukana kuinka aikaisin vain tai esim. minä voin opettaa koko ajan oppilasta, jolla on mukautetut tavoitteet muun ryhmän mukana. Erityisluokilla taas voi olla erityisope, mutta opetetaan samoja oppisisältöjä kuin yleisopetuksen puolella. Nykyäänhän täällä pyritään lopettamaan erityisluokat ja opettamaan kaikkia lähikouluissaan, eli integroida tavallisiin luokkiin niin näkövammaisia kuin vaikka entisiä "tarkkislaisia." Aikamoinen sekametelisoppa :) mutta toivottavasti selvensi. -TP
VastaaPoistaKiitos! Toistaiseksi ainakin mennään ihan opetussuunnitelman mukaan tukitoimenpiteillä ja hojks kuulostaa samalta kuin iep.
PoistaTäällä on ihan tavallisia luokkia - M menee sellaiselle, sit toisissa koulupiireisä on integroituja erityisluokkia joissa on ope ja erityisope ja sit on ns. learning center. Learning centerin lapset vierailee tavallisissa luokissa ja tavoite on et jossakin vaiheessa siirtyisivät sinne kokonaan. M on siis tavallisessa luokassa päätoimisesti ja sit tietyn minuuttimäärän pienryhmäopetuksessa.
Ms Farkku <3
VastaaPoistaKyllä huomaa, et oot jättänyt sokerit vähemmälle. Ihan kateeksi käy. Nimim. suklaakakun kanssa telkkarin edessä:D
Kiitos, kiitos :)
Poista