Me ollaan olla
möllötetty. L piti niin sanotun ”mental health dayn” ja sitä myötä mekään ei
sit lopulta lähdetty yhtään mihinkään. Tai... pojat ei oo lähteneet mihinkään.
Mä kävin tapaamassa M:n Erityisopea ja uutta koulupsykologia – joka oli
palaverissa ja jäi tapaamatta - ja samalla reissulla ostamassa loput aineet
meidän meksikolaiseen karjalanpaistiin - Carne de Cerdo en Salsa Verde.
Lounaan jälkeen
pojat suljettiin vetäytyivät yläkertaan leikkimään ja mä otin torkut
olkkarin sohvalla. Autuaita on päiväunet – oikeesti.
Iltapäivä meni
L:n tukkaa leikatessa, pyykkejä viikatessa ja valmistautuessa ensi viikon
erityisopetussuunnitelmapalaveriin – mikä sanahirviö! Meilailtiin siis M:n Erityisopen
kanssa edestakaisin. Ensin se sen ajatuksia ja sit mä omiani ja lopulta mulla
oli edessä hahmotelma loppukeväästä ja ensi syksystä. Mitä tehdään, miten
tehdään, missä tehdään ja kuka tekee. Ens viikolla se käydään ihan virallisesti läpi ja allekirjoitetaan.
Muistan kuinka
tasan 11 kk takaperin luin sitä ekaa IEP (Individual Education Plan) –hahmotelmaa
ja oli ihan totaalisen hukassa. Mä en ymmärtänyt siitä kapulakielestä yhtään
mitään enkä siitä mietn kaikkea piti mitata tyyliin: ”M katsoo silmiin
puhuteltaessa 2 sekunnin ajan 4/5 kertaa päivässä yhden viikon aikana” Koko
suunnitelma on rakennettu vastaavan tyylisistä lauseista ja sit kun tietty
vanhempana piti vielä osallistua ja vaikuttaa ja ehdottaa. Nyt, sillä 11kk:n
kokemuksella ja vissiin kolmella IEP-palaverilla rikkaampana se tavoitteen
asettelu tuntui jo helpommalta ja lähestyttävämmältä, etenkin kun on
Erityisopen kanssa tehnyt melkein vuoden yhteistyötä ja tietää jo ettei mun
tarvitse osata niitä tavoitteita asettaa. Mun tehtävä on lähinnä kertoa mitä mä
haluan ja toivon et ne sisältää.
Tavoitteiden
lisäksi se toinen kohta – super hyper tärkeä - oli sit ne erityistarpeet ja
erityisvaatimukset. Se että M tarvitsee selkeät ja yksilölliset ohjeet. Se koko
luokalle lausuttu nyt tehdään sitä tai tätä ei riitä. Se että se edelleen
ryhmätilanteessa tarvitsee kuvalliset ohjeet ja kuvallisen aikataulun ja se
että se tarvitsee myös joko kuvallisen tai sanallisen ennakon tulevasta
siirtymätilanteesta. M tulee syksyllä saamaan 30 minuuttia päivässä erityisopetusta koulupäivän aikana ja 90 minuuttia koulpäivän jälkeen. Meidän maailmassa ihan peruskauraa.
Se suuri ”erävoitto”,
siis mulle ja M:lle oli se että myös Erityisope tiedosti sen ettei M ensi
syksynä voi todellakaan matkustaa siinä isossa koulubussissa jossa kulkee
iloisesti yhdessä kaikki 5-11 –vuotiaat kamalassa metelissä, kaaoksessa ja
sekamelskassa. Meidän täysissä busseissa on järkyttävimmillään 90 lasta. Koulubussi on vähän kuin aidaton eläintarha ja
siellä pätee viidakon lait. M saa siis erityiskoulukuljetuksen ja kulkee
jatkossakin pienellä bussilla suoraan ovelta ovelle. Ette aavistakaan miten
äärimmäisen helpottunut oon tästä.
Tässä siis sen ekan IEPn tavoitteita. Todellisuudessa tää dokumentti on kymmenkunta sivua pitkä ja siinä määritellään kaikki A:sta Z:aan |
Onnea erävoitosta!
VastaaPoistaMulla on sulle kysymys: mun blogissa ylitetään tässä kuukauden sisällä muuan rajapyykki, ja ajattelin ihan varastaa sulta ton amerikanpaketti-idean. Siis suoraan kopioida. Että haittaisko se?
Laittaisin kylläkin krediitin idean äidistä!
Tottakai saat! Anna mennä vaan :)Eikä haittaa yhtään.
Poista