Mulla on taas
kommentteja vastailematta ja palaan niinhin kyllä – promise!
Naiset tuli,
neuloi, joi kahvia ja lähti. Sillä aikaa yläkerrassa pyöri Toy Story ja mun
sukkaan ilmesty kantapää. Ottaen
huomioon että edellisen kantapään tekemisestä on karkeesti arvioiden noin 25-30
vuotta olen aika otettu tästä suorituksesta - en en tehnyt sitä päästä vaan
tavailin ohjeita kädet täristen.
Siinä
kahvitellessa jutella turistiin. Käytiin läpi karhut ja puumat ja uusi koulu ja
lapset... joukossa tavallisia lapsia, tavallisia ESL lapsia (lapsia joiden
äidinkieli ei ole englanti), autisti, kolme ADHDtä ja vilkas ja O ja. Kolmen
ADHD pojan äiti puki sanoiksi sen minkä mäkin on yrittänyt. Se lähti liikkeelle siitä et se mietti miten ihmessä sen aviomies on selvinnyt aikuisuuteen ja saanut velä koulunkin käytyä. Mä oon viimepäivinä
ajatellut tätä asiaa niin paljon et musta tuntuu et oon jo kirjoittanutkin
siitä mutten löytänyt sitä tekstiä... Ehkä se on jossakin kommentissa, ehkä se
vaan on vielä mun korvienvälissä.
Antakaa siis anteeksi jos tää ajatus tulee toiseen kertaan. Tää on tärkeää.
Mä kuulen
sjatkuvasti kuinka nykyään on trendikästä saada diagnoosi. Viikonloppuna Suomikoulussa
oppilaan isä kertoi kuinka kaikki lapset saa tänä päivänä jonkun typerän
diagnoosin ja kaikilla on joku vikana. Jos liikuntaa lisättäis kouluissa katois
diagnoositkin. En ole erimieltä.
Varmasti siitä olis paljon hyötyä. Olen myös sitä mieltä että tyttöjen ja
poikien koulutuksen erottamista pitäis oikeesti harkita. Ei siksi että on
tyttöjä ja poikia vaan siksi että pääsääntöisesti väittäisin tyttöjen ja
poikien oppivan eritavalla. Tässä kohdassa M on poikkeus eli ei tää teoria
tosiaankaan päde kaikkeen ja kaikkin, mutta usein se nyt on vaan niin että tämä
istumiseen ja hiljaisuuteen ja rauhassa nyhertämiseen pohjautuva oppimistapa
sopii paremmin tytöille. Tai ehkä pitäis olla eri oppimistyylin mukaisia
opetustapoja... teoreettista matikkaa, käytännön matikkaa, liikunnallista
matikkaa. Joo. Ei oo rahaa. Ei oo resursseja. Ollaan siis jumissa nykyisessä
järjestelmässä ja sen kanssa on vaan elettävä.
Kun mä olin
lapsi, tai siis kun mä kävin koulua. Luokassa oli hyviä oppilaita, tavallisia
oppilaita, häiriköitä, tyhmiä, laiskoja oppilaita, huonoja oppilaita. Näistä
lapsista kasvoi erilaisia aikuisia. Osasta tuli ihan yhteiskuntakelpoisia,
osasta menestyjiä, jostakin tuli alkoholista tai rikollinen tai narkkari. Yksi
yritti kyllä mutta se ei ikinä saanut työpaikkaa pidettyä kovin pitkää tai kiersi
vaan ”hanttihommasta” toiseen. Jossakin vaiheessa keksittiin et osalla oli
lukihäiriö ja osa tyhmistä, huonoista ja laiskoista siirtyi kategoriaan
lukihäiriö. Oli trendikästä olla lukihäiriöinen ja jotkut oli sitä mieltä että
se oli verruke tai keppihevonen. Mikä se sellainen lukihäiriö on? Eihän
sellaisia ennenkään ollut. Tänä päivänä ollaan päästy eteenpäin ja nyt
tiedetään että niissä tyhmissä-huonoisa-laiskoissa-häiriköissä on mukana myös lapsia
jotka kuuluvat autisminkirjoon tai niillä on ADHD tai sensorisenintegraationhäiriö.
Yhdellä yhtä ja toisella toista. Edelleen valtaosa lapsista on ihan tavallisia.
Mitä tällä
tiedolla sit tehdään? Elettiinhän
ennenkin. Miksi laittaa kaikille lappu kaulaan? Onko vaan muodikasta nostaa
kädet pystyyn ja huutaa et mun lapsi on erilainen. Onko muodikasta haluta
lapselleen leima? Diagnoosi? Itse diagnoosilla ei kai ole merkitystä, mutta
sillä että tiedetään mikä se oppimisen, elämisen ja olemisen ongelma on, on
ihan valtava merkitys. Näitä lapsia voidaan auttaa ja tukea. Kasvattaa ne
uskomaan itseensä ja omiin kykyihinsä.
Vuosi sitten me
oltiin uuden edessä ja osa prosessia oli ilmoittautua koulupiirin testeihin. Me
mietittiin sitä pitkään ja pelättiin et M on leimattu lopuksi elämäänsä. Meitä
pelotti ja moni sanoikin ettei missään
tapauksessa kannata ottaa kunnallisia palveluita ja paljastaa että meillä on
erityislapsi. Meitä pelotti. Erityisopetus kuulosti pelottavalta ja
kummalliselta ja... Tänä päivänä mä mietin että miksi ei. Miksi joku ei halua
tarjota lapselleen erityistä tukea ja apua jos tämä sitä tarvitsee. Kyllä se
ihan varmasti olis tullut ihan kaikille täysin selväksi että M on erilainen
oppija, erilainen lapsi. Nyt se tiedetään jo tässä vaiheessa. M saa siitä etua.
M saa lisätukea ja lisäapua. M:n oppimisen ongelmat tiedostetaan ja niihin
puututaan. Koulu ja vanhemmat yhteistyössä. Ilman M:n erityisopetussuunnitelmaa
ja erityisluokkaa me ei oltais nyt tässä. M ei osais niitä asioita, jotka se
nyt osaa. Se ei olis omatoiminen ja kykenevä. Se tuskin edelleenkään osais
kirjaimia, numeroita tai kirjoittaa nimeään. Nyt se osaa melkein lukea. Kiitos
diagnoosin ja erityisopetuksen.
Mcongcedistki Marc King click here
VastaaPoistarespwaleka