Siirry pääsisältöön

ISO erävoitto


Me ollaan olla möllötetty. L piti niin sanotun ”mental health dayn” ja sitä myötä mekään ei sit lopulta lähdetty yhtään mihinkään. Tai... pojat ei oo lähteneet mihinkään. Mä kävin tapaamassa M:n Erityisopea ja uutta koulupsykologia – joka oli palaverissa ja jäi tapaamatta - ja samalla reissulla ostamassa loput aineet meidän meksikolaiseen karjalanpaistiin - Carne de Cerdo en Salsa Verde.

Lounaan jälkeen pojat suljettiin vetäytyivät yläkertaan leikkimään ja mä otin torkut olkkarin sohvalla. Autuaita on päiväunet – oikeesti.

Iltapäivä meni L:n tukkaa leikatessa, pyykkejä viikatessa ja valmistautuessa ensi viikon erityisopetussuunnitelmapalaveriin – mikä sanahirviö! Meilailtiin siis M:n Erityisopen kanssa edestakaisin. Ensin se sen ajatuksia ja sit mä omiani ja lopulta mulla oli edessä hahmotelma loppukeväästä ja ensi syksystä. Mitä tehdään, miten tehdään, missä tehdään ja kuka tekee. Ens viikolla se käydään ihan virallisesti läpi ja allekirjoitetaan.

Muistan kuinka tasan 11 kk takaperin luin sitä ekaa IEP (Individual Education Plan) –hahmotelmaa ja oli ihan totaalisen hukassa. Mä en ymmärtänyt siitä kapulakielestä yhtään mitään enkä siitä mietn kaikkea piti mitata tyyliin: ”M katsoo silmiin puhuteltaessa 2 sekunnin ajan 4/5 kertaa päivässä yhden viikon aikana” Koko suunnitelma on rakennettu vastaavan tyylisistä lauseista ja sit kun tietty vanhempana piti vielä osallistua ja vaikuttaa ja ehdottaa. Nyt, sillä 11kk:n kokemuksella ja vissiin kolmella IEP-palaverilla rikkaampana se tavoitteen asettelu tuntui jo helpommalta ja lähestyttävämmältä, etenkin kun on Erityisopen kanssa tehnyt melkein vuoden yhteistyötä ja tietää jo ettei mun tarvitse osata niitä tavoitteita asettaa. Mun tehtävä on lähinnä kertoa mitä mä haluan ja toivon et ne sisältää.

Tavoitteiden lisäksi se toinen kohta – super hyper tärkeä - oli sit ne erityistarpeet ja erityisvaatimukset. Se että M tarvitsee selkeät ja yksilölliset ohjeet. Se koko luokalle lausuttu nyt tehdään sitä tai tätä ei riitä. Se että se edelleen ryhmätilanteessa tarvitsee kuvalliset ohjeet ja kuvallisen aikataulun ja se että se tarvitsee myös joko kuvallisen tai sanallisen ennakon tulevasta siirtymätilanteesta. M tulee syksyllä saamaan 30 minuuttia päivässä erityisopetusta koulupäivän aikana ja 90 minuuttia koulpäivän jälkeen. Meidän maailmassa ihan peruskauraa.

Se suuri ”erävoitto”, siis mulle ja M:lle oli se että myös Erityisope tiedosti sen ettei M ensi syksynä voi todellakaan matkustaa siinä isossa koulubussissa jossa kulkee iloisesti yhdessä kaikki 5-11 –vuotiaat kamalassa metelissä, kaaoksessa ja sekamelskassa. Meidän täysissä busseissa on järkyttävimmillään 90 lasta.  Koulubussi on vähän kuin aidaton eläintarha ja siellä pätee viidakon lait. M saa siis erityiskoulukuljetuksen ja kulkee jatkossakin pienellä bussilla suoraan ovelta ovelle. Ette aavistakaan miten äärimmäisen helpottunut oon tästä.

Tässä siis sen ekan IEPn tavoitteita. Todellisuudessa tää dokumentti on kymmenkunta sivua pitkä ja siinä määritellään kaikki A:sta Z:aan

Kommentit

  1. Onnea erävoitosta!

    Mulla on sulle kysymys: mun blogissa ylitetään tässä kuukauden sisällä muuan rajapyykki, ja ajattelin ihan varastaa sulta ton amerikanpaketti-idean. Siis suoraan kopioida. Että haittaisko se?

    Laittaisin kylläkin krediitin idean äidistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai saat! Anna mennä vaan :)Eikä haittaa yhtään.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

koulushoppailua amerikan malliin (osa 1)

Silloin joskus kauan aikaa sitten… siis oikeesti kauan aikaa sitten olin aloittelemassa abivuotta Helsingissä. Kukaan ei puhunut mistään muusta kuin kirjoituksista ja ehkä yliopistosta. Siinä opinahjossa jota minä kävin oli silloin 80-luvun loppupuolella olemassa tasan yksi yliopisto. Ihan jokainen meistä oli jatkamassa opintojaan Helsingin Yliopistossa, sitten kun sinne joskus pääsisi. Ainakin siltä se silloin tuntui. Todellisuudessa moni jatkoi lukiosta Helsingin Yliopistoon, muutama piti välivuoden tai kaksi. Joku luki ensin itsensä yo-merkonomiksi, muutama haki lastentarhanopettajaopistoon ja kai kaksi uskalsi lähteä pois Helsingistä. He lähtivät Mikkeliin opiskelemaan MBA-tutkintoa.  Tänä syksynä oma tyttäreni aloittaa täällä viimeistä vuottaan high schoolissa. Oikeasti hän opiskelee pian jo toista vuotta collegessa ja tulee valmistumaan lukiosta kädessään myös Associates Degree. Associate's Degree on Yhdysvalloissa tarjottava kaksivuotinen korkeakoulututkinto, jota suoritetaa...

Oodi Julkiselle Opetukselle

Mikä jakaa ihmisiä enemmän kuin näkemys koulusta ja koulutuksesta? Täällä tiikeriäitien ja helikopterivanhempien luvatussa ihmemaassa, on tällainen suomalainen vanhempi, jonka mielestä lapset saa opiskella just mitä lystäävät (ainakin melkein) vähän kummajainen. Ei pelkästään kummajainen toisten vanhempien mielestä, vaan myös lasten ja nuorten silmissä. Outo on sellainen äiti, jonka lapsi voi ihan rauhassa valita valinnaisensa itse, opiskelkoon vaan teatterilavastusta tai keittämisen kemiaa. Kaikkea kannattaa kokeilla! Suomalaisen koulujärjestelmän kasvattina en koskaan oikeastaan edes harkinnut yksityiskoulua meidän lapsukaisille. Päinvastoin, huokaisin helpotuksesta kun kaksi kolmesta pääsi jopa kunnalliseen, ilmaiseen eskariin ja vain yhden eskarista jouduttiin maksamaan. Samoihin aikoihin opin myös ettei yksityiskouluilla ole täällä velvollisuutta järjestää erityisopetusta ja siksi moni yksityiskoulu viisaasti valitsee oppilaikseen ne joilla ei ole erityisen tuen tarvetta. Erikseen...

kuin Harry Potterissa

- Kävitkö kotona viikonloppuna? - Kävin, tulin eilen illalla takaisin. - Miltä sodan runtelemassa Portlandissa näytti? - Oli pelottavaa! Naapurissa oli vuohijoogaa ja donitsi kauppaan oli törkeä jono.  Naurua, mutta naurun takana asuu myös huoli.  - Joko kuulit mitä ”SE” sanoi tänään? - En lue enää uutisia, tulen liian vihaiseksi… tai surulliseksi. - En minäkään. Tai, eilen luin ja itkin. Päätin taas olla lukematta. - Joko otit Covid rokotteen? - Joo. Otin. Ostin samalla Tylenolia (parasetamolia) tukeakseni omaa sisäistä autistiani.  Seurue remahtaa nauruun opettajainhuoneessa ja tunnelma kevenee taas. Keskustelu siirtyy vesisateeseen ja syksyyn ja kissoihin.  Minä luen edelleen uutisia, luen niitä useammasta lähteestä, täältä ja Euroopasta. Luen liberaaleja ja konservatiivisia uutisia. Usein pudistelen päätäni ja huokaan, mietin että miten oikeasti voi olla näin hullua tässä maassa. Virnistän kun rauhanpalkinto menee sivu suun. Tuuletan opettajakolleegoiden kanssa, ...