Siirry pääsisältöön

raporttien luonneanalyysi


Sain eilen kolme raporttia mun lapsista... yhden evaluaation ja kaksi tavoite tai edistymisraporttia  jos unohtaa sen huolen niin nää on oikeastaan aika hauskaa luettavaa ja hyvä luonneanalyysi näistä kahdesta:

  • Unable to formally measure due to O not cooperating with testing positions or staying still
  • O demonstrates resistance to PT touching his feet
  • O was highly resistive to activities or tasks that were new or unfamiliar to him
  • Difficult to motivate and decreased tolerance to handling
  • M is not afraid to swing but one minute will result in behavioral overreaction of laughing, talking loudly and decreased focus (nauraminen olis joo ihan jees, mutta mä tiedän tän naurun se EI ole oikeeta naurua vaan sellainen tekonauru)
  • M is able to engage in messy play but does ask to have her hands washed after one minute. She also will ask the therapist to take turns with her, due to this being a non-preferred activity. (useimmat kuvittelee että se on kohtelias – ei tosiaankaan ole)


Sit mä mietin että kirjoittaako ne kaikille perheille nämä:

  • O is a bright young boy and was a pleasure to evaluate.
  • M is a delightful little girl. It is a pleasure to work with M and her family.


Sen fysioterapian evaluaation lopputulemana O on taitotasoltaan 17-18kk:n ikäinen – oikeesti se on 2v 4kk. M:lle napsahti nyt myös fysioterapian evaluaatio, mä en oikeesti toedä mihin mä sen terapiaajan tunkisin... nyt meillä on jo 22,5 tuntia koulua ja kahdelle lapselle 9 tuntia terapioita, sit niitä olis 10 – mihin väliin, ainoat realistiset vaihtarit olis maanantai iltapäivä tai keskiviikko ja keskiviikkona sillä on jo kaksi terapiaa ja baletti.

Meidän tilanne ei ole näin "vaikea" tai haasteellinen, mutta terapiasta on ollut valtavasti hyötyä M:lle ja kyllä tämä pätkä kosketti


Kommentit

  1. Mä en oikein ymmärrä. Jos M ei halua leikkiä sotkuisia leikkejä, niin miksi se on huono asia? Ja jos se tarjoaa vuoroa, niin eikö se ole kohteliasta? Siis voishan se vaan lähteä pois tilanteesta/karjua/raivota tai lopettaa puhumisen? Aika harva noin pieni koittaisi luovia noin pois tilanteesta?

    Miksi M sai fysioterapiaa? Sen keinumisen takia?

    Mä en ole koskaan ollut missään terapiassa tai arvioinnissa tms. joten mulla ei ole hajuakaan, siksi kyselen tyhmiä. Ja sen mä ymmärrän, et O kaipaa liikkumiseen tukea, kun ei ole uskaltanut arkana niin paljon treenata. Mutta jotenkin noi terapiat alkaa kuulostaa aika rankoilta (siis koko perheelle ihan jo ajankäytönkin kannalta). Toisaalta, jos ja kun niistä on hyötyä, niin helpottaahan se, kun ei ole kaikki sun vastuulla (siis se terapian sisältö, kunhan saat lapsen sinne).

    Mulle jo varhaiskasvatuskeskustelu oli kova paikka, joten voin kuvitella mielenmyllerrystä kun noita raportteja omista lapsistaan lukee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään näissä jenkkirappareissa siitä - no suomalaista vastaavaa en ole koskaan nähnytkään - että niissä keskitytään myös lapsen hyviin puoliin ja osaamiseen eikä pelkästään vikoihin ja puutteisiin...

      M:n sotkemisleikkien suhteen se kysymys on kai MIKSI se ei halua sitä tehdä. M:n kohdalla on kysymys käsien aistiyliherkkydestä ja siitä aiheutuvasta käsien alueen yleisestä heikkkoudesta. M esimerkiksi väsyy kirjoittaessaan ja piirtäessään kun käsien lihakset on niin heikot. M ei myöskään jaksa leikata saksilla samasta syystä... käsien käyttöä vältetään siis monessakin kohdassa.

      Mitä sit tulee tohon kohteliaisuuteen... M ei tosiaankaan ole kohtelias lapsi vaan ihan rumasti sanottuna erittäin fiksu ja manipulatiivinen. Se on riittävän älykäs ymmärtääkseen että todennäköisempi tie ulos vastenmielisestä tehtävästä on vuorottelu ja asiallinen neuvottelu kuin raivoaminen tai pakeneminen. Silloin kun on kyse toiminnasta jota se haluaa tehdä on muitten turha odottaa ja pyytää omaa vuoroa ja se vuoro toiselle annetaan sen pyhän raivon säestyksellä sen jälkeen kun sitä vuoron haluajaa on ensin yritetty töniä, lyödä ja potkia... Ihan samalla tavalla se leikkipuistossa "tarvitsee mun apua" kun mä olen keinuttamassa poikia tai yritän puhua jonkun kanssa - AINA.

      Mä tykkään siitä osasta tätä terapiarulianssia että se ensinnäkin tosiaan nostaa sen vastuun mun harteilta ja toisaalta antaa mulle tilan olla ensisijaisesti äiti. Terapeutit hoitaa terapian ja mä saan olla äiti eikä meillä kotona harjoitella näitä asioita. Kotona ei tartte koskea inhottaviin asioihin, leikata saksilla ja tehdä sitä tai tätä. Kotona olla möllötetään, niinhän me aikuisetkin tehdään - ainakin toivottavasti siis voidaan olla kotona just sellaisia kuin ollaan yrittämättä yhtään mitään.

      Fysioterapiaan se sai lähetteen pihtipolvien takia.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän